På folkemøde: Giv os flad aktieskat

En bedre aktiesparekonto, en flad aktieskat og mere enkle rammer for private investorer. Med de forslag går Dansk Aktionærforenings direktør Mikael Bak ind i debatterne på Folkemødet. Se foreningens program på Folkemødet.

Vi arbejder for dine vilkår som privat investor - bliv medlem af Dansk Aktionærforening

Mens solen skinner over de tusindvis af danskere, der har fundet vej til årets Folkemøde er der anderledes mørke skyer over aktiemarkedet. Og netop nedturen for de private investorer har ifølge direktør i Dansk Aktionærforening Mikael Bak præget en række af Folkemødets debatter.

Samtidig oplever han, at interessen for investering fortsat er stor rundt om i Allinge.

“Vi har mødt forståelse for, at tiden for at forvente nye risikovillige investeringer fra de private ikke er den rette i disse uger, hvor markedet er i knæ. Det præger debatterne, særligt når det gælder penge til nye risikofyldte vækstselskaber og investeringer i den grønne agenda” siger han og uddyber:

”Behovet for en solid reform og forenkling af rammevilkårene for investorerne samt en ny og langt mere effektiv Aktiesparekonto aldrig har været større end netop nu, hvor vi skal sikre, at de mange nye investorer bliver i markedet. Det er vores budskab til politikerne her på Folkemødet, siger Mikael Bak og uddyber:

”Desuden skal vi belønne risikovillighed med mere gunstige skattevilkår. Vi slår på tromme for, at det vil gavne hele Danmark, hvis vi kan få en modig og visionær erhvervsreform midt i en tid præget af global uro.”

Læs også: Sætter investorernes agenda på Folkemødet

Direktøren fortæller, at han møder forståelse for behov for forandringer, men at det tilsyneladende stadig kniber med flertallet på Christiansborg, når både Socialdemokrat og Dansk Folkeparti hidtil ikke har ville anerkende behovet, og se i retning af en ny og mere ambitiøs Aktiesparekonto efter svensk forbillede. Et andet ønske er en ensartet flad aktieskat på for eksempel 33 procent, som vi har fremført i debatterne”

“Det haster med at få skabt visionære reformer, der kan sikre Danmarks vækst og innovation de næste 10 år, og vi håber, at folkemødets debatter kan rykke bare en smule den rette vej.” siger han.

Lørdag fortsætter Folkemødet hvor Dansk Aktionærforening er med i hele fire debatter allerede fra kl 09.00 og slutter med den store Fattigrøvsklub klokken 14.30 i meningsministeriet.

Se aktionærforeningens program på Folkemødet her

kl. 15.00-16.00: Finansiering af Iværksættere, Iværksætterbåden, Allinge Havn

Kl. 16.30-17.30: Mød os på Gæstgivergården til en fyraftensøl – kom forbi til en snak med foreningens direktør og politiske konsulent.

Fredag
kl. 10.00-11.00:  Er det bestyrelsens ansvar at drive udenrigspolitik? Advokatsamfundets telt, Nordlandspladsen.

Lørdag
kl. 09.00-10.00: Debat om grønne investering, Finansteltet, Finans Danmark

Kl. 11.30-12.15: Fremtidens ejerformer – unges syn på fremtidens investeringer, SDG World, Kutteren, Havnen i Allinge

Kl. 13.00-13.45: First North noteringer - luftkasteller eller kæmpe upside