Premiere på “Mød C25-selskabet” – en historisk aften hos Carlsberg
Carlsbergs historie, værdier og fremtid var i centrum, da Dansk Aktionærforening onsdag aften holdt premiere på det nye format “Mød C25-selskabet”. Her får medlemmerne lov til at komme tæt på ledelserne i Danmarks største børsnoterede virksomheder samtidig med, at de får et blik ind bag kulisserne. Carlsbergs CEO Jacob Aarup-Andersen gav de 150 deltagere et engageret og ærligt indblik i bryggeriets rejse – fra J.C. Jacobsens visioner til nutidens globale Carlsberg Group.
Det udsolgte event blev afholdt i de smukke og historiske rammer i det gamle Carlsberg Glyptotek i Carlsberg Byen, hvor den gamle brygger også havde til huse. Se de mange flotte fotos fra eventet her:
Se de flotte fotos fra eventet herunder:
Inden arrangementets start kunne deltagerne gå rundt i de historiske lokaler og nyde smagsprøver fra Carlsbergs mange produkter – en stemningsfuld optakt til en aften, hvor både kulturarv, etik og forretning var i fokus.
Herefter bød Jacob Aarup-Andersen velkommen med et personligt og levende oplæg. Han fortalte, hvordan J.C. Jacobsen i sin tid udvidede og udvidede her på stedet – indtil passionen for kunst og kultur var så omfangsrig, at han opførte Ny Carlsberg Glyptotek.
Jacob Aarup Andersen talte med varme og engagement om virksomhedens historie og om, hvordan etik og bæredygtighed i dag er helt centrale værdier i Carlsberg – båret af respekt for grundlæggerne.
Han delte også sin egen historie: Han har altid haft en stor interesse for netop historie og indrømmede med et smil, at han altid havde sagt til sig selv “hvis Carlsberg ringer, så tager jeg telefonen.” Jacob Aarup Andersen har nu været i Carlsberg i lidt over 2 år og har sat sit præg i "forandringens tid” - en udvikling, der afspejler både forbrugernes nye vaner, en verden præget af både krig og politisk uro, og et visionært og modigt Carlsberg bryggeri.
Carlsberg beskæftiger i dag omkring 37.000 medarbejdere, brygger 15 milliarder liter øl årligt og har 180 brands på mere end 120 markeder. For første gang står “core beer” – den traditionelle øl – for under 50 % af omsætningen, mens ikke-alkoholiske drikke vokser markant, især i Nordeuropa – i Asien er de ikke så meget til non-alcoholic.
For aktionærerne var det opløftende at høre Jacob Aarup Andersens betoning af aktionærernes rolle: Carlsberg deler fortsat omkring 50 % af overskuddet med sine ejere – et tydeligt signal om respekt for dem, der tror på virksomheden.
Efter oplægget fulgte en Q&A mellem Dansk Aktionærforenings direktør Mikael Bak og topchefen, hvor samtalen kom tæt på ledelse, forretning og livet som topchef i et af landets mest eksponerede selskaber, men også sponsoratet til Liverpool fodboldklub (som er en fælles passion for de to direktører), og en snak om investorkulturen herhjemme, der er inde i en mærkbar positiv udvikling.
Herefter blev der åbnet for spørgsmål fra salen, hvor alt fra markedsudvikling til Ukraine og Rusland blev drøftet. Jacob Aarup Andersen slog fast, at Carlsberg ikke ønsker at have noget med et krigsførende Rusland at gøre, og fortalte om selskabets til gengæld bevidste valg om at blive og udvide i Ukraine – trods manglende forsikringsdækning – for at støtte medarbejdere og bidrage til genopbygningen af landet.
Mikael Bak takkede afslutningsvis Carlsberg for et unikt ”Mød selskabet-event” og understregede formålet med det nye initiativ: “Sammen med landets store og små børsnoterede selskaber forsøger vi at bygge bro til investorerne og slå et slag for et åbent aktiemarked og et aktionærdemokrati, der virker.”
Aftenen sluttede med klapsalver til Jacob Aarup Andersen og en stor ros til Carlsbergs og Dansk Aktionærforenings teams, som sammen havde sat en høj standard for, hvordan mødet mellem virksomhed og private investorer kan se ud. Et fælles rygstød til et levende og åbent aktionærdemokrati.
LÆS OGSÅ:
Sulten på dansk aktie: Leder efter godt købstidspunkt
LÆS OGSÅ:
Aktierådgiver om C25-aktie: "Vær' tålmodig og bliv belønnet"
