"Det er ikke ligegyldigt hvor mit afkast kommer fra"

Maria Annel
Over de sidste 5 uger har vi talt med et lille udpluk af repræsentantskabets medlemmer om politik, lobbyisme og investeringer.
Den sidste repræsentant i serien er Maria Annel, som gerne vil være med til at gøre Danmark til et land, hvor vi tør tale med hinanden om penge og økonomi, og hvor borgerne er klædt på til at tage ansvar for deres egen økonomi.

Frem til d. 15. november kan du stille op til repræsentantskabet i Dansk Aktionærforening. Derfor har vi spurgt nogle af de nuværende medlemmer, hvordan det er at være med i repræsentantskabet, og hvad der optager dem lige nu. Og så har vi selvfølgelig spurgt, hvordan de selv investerer.

Hvad er din ambition for Dansk Aktionærforening?
Jeg mener, at DAF skal gøre økonomi og investering til allemandseje - som minimum i danskernes private regi. Og så skal det være let og tilgængeligt at investere. Der er stadig nogle steder, hvor den almindelige dansker støder hovedet mod muren, fordi vilkårene ikke er hensigtsmæssige.

Hvad er din tilgang til din egen privatøkonomi?
Økonomi tager lidt tid, og det kan være svært og uoverskueligt til at starte med. Jeg lavede mit første budget, da jeg flyttede i lejlighed for over 15 år siden, og det har jeg tilpasset og levet efter siden. Når jeg har fundet ud af, hvor meget der skal til, for at min hverdag og faste udgifter hænger sammen, så ved jeg, at alt, hvad der er tilbage, kan jeg investere, spare op og forkæle mig selv – for jeg ved, at jeg har styr på det grundlæggende.

Hvilke overvejelser havde du, inden du stillede op til repræsentantskabet?
Jeg gjorde mig ikke så mange overvejelser, jeg synes bare, det lød spændende. Jeg har siddet i bestyrelsen i min andelsboligforening de sidste i 7,5 år, og jeg tænkte, at repræsentantskabsmøder var nogenlunde det samme; man skal varetage nogens interesser, være med til at træffe valg og drive en organisation til fordel for medlemmerne/andelshaverne... Og så kan jeg nok heller ikke helt lade være med at have en finger med i tingene.

En af mine veninder har havde svært ved at få enderne til at nå hænge sammen. Vi satte os ned i ca 1,5 time og brugte mit budget til at, hun kunne få overblik over sin privatøkonomi – og siden har hun haft både ro og økonomisk overskud.
Maria Annel, 34, Almind

Hvilke aktier interesserer dig mest i øjeblikket?
Når jeg vurderer aktier, bruger jeg meget min faglighed som Miljøingeniør. Jeg ser på selskaber, jeg mener har et potentiale i en verden, hvor vi er mere ansvarlige overfor vores planet og fællesskab. Det er svært for mig at bruge ordet "bæredygtighed", fordi jeg mener det er blevet udvandet, men generelt ser jeg på selskaber, der viser ansvar, ikke kun i selve produkterne, men i hele organisationen.

Hvor finder du ellers inspiration, udover din faglighed?
Jeg finder inspiration mange forskellige steder – i øjeblikket overvejer jeg faktisk Nivea – fordi selskabet minder mig så meget om min morfar, og fordi jeg forstår deres produkt. Jeg bruger også meget min mavefornemmelse, for den har som regel ret. Jeg tror eksempelvis ikke, jeg ville kaste mig ud i pharma, for det ved jeg ikke noget om, og jeg vil ikke investere i selskaber, jeg føler mig usikker på.

Er der noget, du ikke vil investere i?
Ja, der er investeringer, jeg ikke vil røre med en ildtang – det kan sagtens være fornuftige investeringer set fra et udelukkende økonomisk perspektiv, men jeg vil ikke være en del af de metoder, der kommer fra deres butik.

Hvad er noget, ikke alle ved om investering?
Nogle mener, at økonomi og egoisme hænger sammen, men min oplevelse er, at jeg er kommet ind i et kæmpe fællesskab, efter jeg er begyndt at investere – alle mennesker i Danmark har med penge at gøre, men vi skal blive bedre til at snakke om det og turde spørge ind til det.

Hvad er værdi for dig?
Jeg læste et sted om en, der spurgte: "Hvis du fik 86.400 om dagen, hvad ville du bruge det på?" Det satte mange tanker i gang hos mig. 86.400 er det antal sekunder, der er på et døgn, og for mig er værdi at kunne få det bedste ud af alle de sekunder.
Jeg kunne godt være ansat et sted og få meget mere i løn, men det vigtigste for mig er at få det bedste ud af mine 86.400, og det får jeg ved at have ro på min økonomi. At vide hvad jeg har råd og ikke råd til, for så skal jeg ikke ligge og bekymre mig om, hvad jeg skal gøre, hvis noget går i stykker eller bliver stjålet – og den ro hjælper mine investeringer mig til at opnå, og det er den største værdi for mig.