Vi skal lære danskerne at forvalte deres opsparinger fornuftigt

Axel Steuch kan bryste sig af mange titler: Han er mangeårig aktieanalytiker, siden 1990'erne har han ejet og drevet AMA Asset Management, han har udgivet et utal af bøger - og så er han medlem af repræsentantskabet i Dansk Aktionærforening. Her har han blandt andet været med til at stemme om hvorvidt foreningen skulle nedlægges.

Frem til d. 15. november kan du stille op til repræsentantskabet i Dansk Aktionærforening. Derfor har vi spurgt nogle af de nuværende medlemmer, hvordan det er at være med i repræsentantskabet, og hvad der optager dem lige nu. Og så har vi selvfølgelig spurgt, hvordan de selv investerer.

Hvor lang tid har du siddet i repræsentantskabet og hvad inspirerede dig til at stille op?

Jeg kan næsten ikke huske det, men jeg ved jeg, at jeg i hvert fald sad der i 1993. Foreningen, ligesom økonomien i det hele taget, var i stor krise. Medlemstallet var kritisk lavt, helt nede omkring 500 personer, og repræsentantskabet blev bedt om at tage stilling til, om vi ville opløse foreningen, eller om vi ville kæmpe videre for overlevelsen. Det ville vi, og det var her, at jeg blev formand for uddannelsesudvalget, og vi gik i gang med at lave det, der dengang hed AktieSkolen (red: nu InvestorSkolen), hvor private danskere kunne lære sig redskaber og værktøjer til at forvalte deres egne investeringer.

Hvad mener du, at Dansk Aktionærforenings vigtigste opgaver er nu?

For det første, at vi er en lobbyorganisation, der påvirker samfundet omkring os og giver private investorer de bedste muligheder for at spare op og investere i Danmarks fremtid og udvikling.
Det mener jeg ikke kun er vigtigt for os, der investerer nu, eller de, som måske står til at skulle investere i den nærmeste fremtid - det er også vigtigt for Danmark som samfund og helhed. For hvis man skal have fremgang i et land, så skal man også have investeringer.

Har vi andre vigtige opgaver?
Det er vigtigt, at vi lærer danskerne at passe godt på deres opsparede penge. Der er meget misinformation omkring økonomi, bl.a. i den professionelle håndtering af investeringsfonde. Jeg har undervist i teknisk analyse i mange år, og jeg kan se, at stadigt flere af mine elever kommer, fordi de ikke stoler på bankerne. Derfor er jeg også glad for, at jeg har været med til at udvikle InvestorSkolen hos Dansk Aktionærforening, for her har vi altid haft det formål at give vores kursister de værktøjer, de har behov for til at træffe deres egne, velinformerede valg.

Er der nogen særlige personer eller karakteristika, du gerne vil se mere af i repræsentantskabet?

Nej, der er brug for alle. Det er ligesom et skib; alle spiller en vigtig rolle, hvis skibet skal kunne sejle og blive på kursen. Hvis du allerede ved en masse om investering kan du aktivt støtte Dansk Aktionærforenings sag, og hvis du ikke ved så meget, så er det et sted, du kan lære mere. Jeg vil mene, at alle, der investerer og som er interesserede i aktier, kan sidde i repræsentantskabet, og det er godt både for ens egen skyld, men også for landets skyld. Hvis vi styrker investorkulturen, styrker vi også Danmarks udvikling.

Stil op til Repræsentantskabet ved at udfylde dette skema

En god aktie, der vokser med 15% per år, fordobler kursværdien på fem år. Hvis du ikke kan finde nogle faktorer i virksomheden, som virkelig rykker, så kigger du det forkerte sted hen!
Axel Steuch, 81, medl. af repræsentantskabet

Hvornår begyndte du at investere?

Jeg mener, interessen startede, da jeg samlede frimærker i en ung alder. Der lærte jeg at se efter skjulte værdier, eksempelvis hvis et frimærke havde omvendt vandmærke, så kostede det måske 5 kroner i stedet for 25 øre. Det er lidt som Antione de Saint-Exupéry skriver i Den lille prins: "Det væsentlige er usynligt for øjet." Jeg har også spillet meget kort med min familie, og kombinationen af de skjulte værdier fra frimærkesamlingen og strukturen fra kortspillet så jeg også i aktier, så der gik lidt sport i at se det andre ikke kunne se.

Hvad har været din bedste investering?

I starten af 70'erne satte jeg 80.000 i en kapitalpension, de er steget 100 gange. Jeg tror ikke, jeg har noget, der kan slå dén stigning.

Hvad er dit bedste investeringstip?

Der er ingen, der helt kender fremtiden, men vi kender fortiden og nutiden og på baggrund af det, kan vi sætte nogle forventninger.

Hvad forventer du af fremtidens marked?

Kursgraferne fortæller, at vi i øjeblikket er i gang med den sidste fase af en konjunkturcykel, altså at vi er på vej mod toppen. En konjunktur varer ca. 3,3 år, og den sidste bund var i december 2018. De seneste glidende gennemsnit har vist, at momentum i stigningen er aftagende, hvilket tyder på, at vi er på vej mod toppen, men ikke har nået den endnu. Det er selvfølgelig ikke til at vide, hvornår toppen er nået, men jeg ser i øjeblikket flere salgssignaler end købssignaler. Det maner til forsigtighed.

Stil op til Repræsentantskabet ved at udfylde dette skema