'Vi skal være flere og forskellige'

Palle Thomsen stillede op til valg i 2020, fordi han så en mulighed for at sætte sin erhvervserfaring fra Brancheforeningen Danske Byggecentre i spil hos Dansk Aktionærforening.

Frem til d. 15. november kan du stille op til repræsentantskabet i Dansk Aktionærforening. Derfor har vi spurgt nogle af de nuværende medlemmer, hvordan det er at være med i repræsentantskabet, og hvad der optager dem lige nu. Og så har vi selvfølgelig spurgt, hvordan de selv investerer.

Hvordan blev du inspireret til at stille op til repræsentantskabet?
Jeg er foreningsmand og mener, at når man er med i en forening, så må man gerne blande sig og yde en indsats. Jeg ville gerne præge foreningen, og derfor virkede repræsentantskabet som det rigtige sted.

Til dagligt arbejder jeg med at "lokke" unge mennesker og kvinder ind i byggecentre, så jeg møder ofte nogle af de målgrupper, jeg også håber at se mere af i Dansk Aktionærforening. Foreningen gør det allerede rigtig godt; der er virkelig mange ildsjæle om bord, som gør en indsats, og det ville jeg bidrage til med de erfaringer, jeg har fra mit arbejde.

Stil op til Repræsentantskabet ved at udfylde dette skema

Hvad er dit mål for Dansk Aktionærforening?
For det første skal vi være mange flere og meget mere forskellige. Jeg håber på, at vi i fremtiden kan komme til at repræsentere et bredere udsnit af den danske befolkning. Der er allerede sket meget på diversitetsfronten de sidste par år; det er ikke længere kun midaldrende, hvide mænd, der investerer. Det mener jeg er en udvikling, vi alle bør være interesserede i fortsætter, for det giver grobund for politisk indflydelse at være mange og være mange forskellige.

Den indflydelse, vi opnår, skal vi bruge til at lave bedre forhold for at almindelige, private danskere kan investere. I øjeblikket virker det som om, at politikerne bliver ved med at spænde ben for den mulighed. Især synes jeg, det er helt horribelt, at aktieskatten skal være så høj.

Hvis du har en interesse i at have indflydelse, så er repræsentantskabet én af vejene til at opnå det.
Palle Thomsen, 60, medl. af repræsentantskabet

Hvad er det vigtigste, man skal vide om repræsentantskabet?
Det er en måde at møde mange ligesindede mennesker, som har samme interesse. Men udover det, er vi meget forskellige; nogle er meget talfikseret, andre PR-orienteret, og andre igen er helt nye investorer - og det er en god ting – for repræsentantskabets styrke kommer i vores forskellighed.

Vi mødes to gange om året til hvad der svarer til foreningens generalforsamling, og der er det ret koncentrerede møder. Derudover er vores formand, Liselotte, rigtig god til at orientere, hvad der sker i bestyrelsen i løbet af året, så vi er med og får mulighed for at komme med input også udover vores møder.

Hvordan forvalter du dine investeringer?
For tiden synes jeg, at ETF’er er meget interessante. Tidligere købte jeg primært enkeltaktier som bare fik lov at stå – nu prøver jeg lidt mere at sætte mig ind i sektorer og orientere mig lidt mere aktivt. Min oplevelse er, at de individuelle aktier giver større udsving, så for at få en spredning uden at have alt for mange aktier at rode rundt med, har jeg valgt at dykke ned i foreningerne.

Hvad gør du, når du skal vælge dine aktier?
Jeg bekender mig ikke til en specifik analyseform. I stedet kigger jeg på eksperterne og forholder mig til det, de siger. Jeg investerer kun i ting, jeg forventer kommer til at betyde noget i fremtiden.

Stil op til Repræsentantskabet ved at udfylde dette skema