Analyser

Positive overraskelser forude for vækstaktien Matas

Billede
Matas leverede et overraskende godt 1. kvartal. Samtidig fremlagde man strategiplanen for de næste fem år, hvor der anes konturerne af en flerårig vækstcase. En ny 5 procent-aktionær har meldt sig på banen og bekræfter potentialet i Matas’ kombination af online og butik.
Billede

Af
Steen Albrechtsen

Analytiker, Økonomisk Ugebrev

Matas’ 1. kvartalsregnskab indeholdt nogle nedslagspunkter, som er kendetegnende for investeringscasen i Matas.

Først og fremmest sås en solid omsætningsfremgang på 7,9 procent, hvoraf de 5,9 procent er ”like-for-like” (dvs. butikker der også var åbne i sammenligningskvartalet sidste regnskabsår), hvilket vi tillader os at karakterisere som organisk vækst.

En vis ”genåbningsfeber” hos danskerne ovenpå 2. nedlukning og især den dyre kosmetik drev fremgangen. Det var også bemærkelsesværdigt, at fremgangen fra samme kvartal sidste år kunne fastholdes – et kvartal hvor Matas’ onlineforretning for alvor tog fart i forbindelse med 1. nedlukning og steg med hele 152 procent.

Bliv medlem for kun 795,- årligt

Du får:

Svarende til 66 kr./md.

Ubegrænset adgang - og meget mere.

  • Aktietips & artikler
  • Ugentlige nyhedsbreve
  • 9 magasiner af Aktionæren
  • Danmarks største rabatportal
  • Analyser
  • Aktie-TV & videoer 
  • Arrangementer & events
  • Masterclasses
  • Guides
  • Lokalforeningsnetværk
  • Investorredskaber
  • Digital uddannelse & kurser
  • Konkurrencer
  • InvestorSparring
  • Adgang til InvestorUgen
  • Støtter aktionærdemokratiet

Ingen binding, kan altid opsiges til udløb af kontingentperiode.

Du får også tilsendt seneste nummer af magasinet Aktionæren ved indmeldelse (værdi 79,95).

Medlemskabet fornyes årligt - priserne er inkl. moms.

Bliv medlem Icon