Analyser

Positive overraskelser forude for vækstaktien Matas

Billede
Matas leverede et overraskende godt 1. kvartal. Samtidig fremlagde man strategiplanen for de næste fem år, hvor der anes konturerne af en flerårig vækstcase. En ny 5 procent-aktionær har meldt sig på banen og bekræfter potentialet i Matas’ kombination af online og butik.
Billede

Af
Steen Albrechtsen

Analytiker, Økonomisk Ugebrev

Matas’ 1. kvartalsregnskab indeholdt nogle nedslagspunkter, som er kendetegnende for investeringscasen i Matas.

Først og fremmest sås en solid omsætningsfremgang på 7,9 procent, hvoraf de 5,9 procent er ”like-for-like” (dvs. butikker der også var åbne i sammenligningskvartalet sidste regnskabsår), hvilket vi tillader os at karakterisere som organisk vækst.

En vis ”genåbningsfeber” hos danskerne ovenpå 2. nedlukning og især den dyre kosmetik drev fremgangen. Det var også bemærkelsesværdigt, at fremgangen fra samme kvartal sidste år kunne fastholdes – et kvartal hvor Matas’ onlineforretning for alvor tog fart i forbindelse med 1. nedlukning og steg med hele 152 procent.

Bliv medlem for kun 595;- årligt

Du får:

  • Vores digitale arkiv
  • 9 x Magasinet Aktionæren med post
  • Lokale arrangementer & events
  • Rabat på handel med aktier
  • Gratis hotline - kun for medlemmer
  • Rabat på kurser
  • Forbrugervejledning
  • Stærke medlemsrabatter
Læs mere Icon