Analyser

Tager kampen op med Tesla

Billede
Billede

Af
John Stihøj

Analytiker og ejer af Aktieinfo

Fisker Inc. er etableret i 2016 af den danske bildesigner,  Henrik Fisker, og gik på børsen i USA via en såkaldt SPAC-notering i 2018. Henrik Fisker har en fortid som bildesigner hos Aston Martin og BMW, men allerede i 2011 lancerede han en af verdens første luksus plug-in hydrid elbiler – Fisker Karma. Desværre nåede salget af Fisker Karma kun 2.000 biler, før producenten bag batterierne gik konkurs, og Henrik Fisker måtte sælge sit selskab til en kinesisk køber.

Nu prøver Henrik Fisker så igen via Fisker Inc.

Ved børsnoteringen i 2018 blev selskabet tilført 1 milliard dollars, og siden er der udstedt ”grønne” obligationer for 667 millioner dollars. Den likvide reserve er i dag 852 millioner dollars.

Bilmodellen Fisker Ocean blev præsenteret i november sidste år, og på nuværende tidspunkt er der indkommet forudbestillinger af 51.000 biler, ganske vist ved indbetaling af et depositum på blot 250 dollars. De første biler bliver produceret i november i år. Prisen vil variere fra land til land, men vurderes at ligge på niveau med en benzin- eller dieseldrevet SUV i samme kategori.

Bilen er bygget op i et smart design med avanceret batteriteknologi, der sikrer hurtig opladning og en rækkevidde på cirka 550 km. Der er indgået aftale om brug af ladestandere fra Allego med et års fri opladning for biler leveret i perioden fra 1. januar 2023 til 31. marts 2024. Det er et godt salgsparameter. Bilen er bæredygtig, da interiør produceres af genanvendt polyester og plastik opsamlet på verdenshavene, deraf navnet.

Produktionen forestås af Magna-Steyr med hovedsæde i Østrig, mens batterierne leveres af CATL.

Produktionen igangsættes som nævnt i november i år, og i takt med levering til kunderne vil den likvide reserve blive styrket. Fisker Inc. vurderer, at den nuværende likvide reserve rækker til produktion af de allerede bestilte biler.

Næste bilmodel bliver Fisker Ocean One, hvor man har fået 5.000 forudbestillinger med en forudbetaling på 5.000 dollar per styk. Intentionen er at kunne udbyde fire biltyper i 2025, og at salget når 200.000-250.000 elbiler samme år.

Fisker Inc. vil selv forestå salget, hvilket fjerner udgifter til salgsleddet. Der er planlagt salgskontorer i Los Angeles og München i år og siden i New York, Miami, San Francisco, London, København og Wien. For i år estimeres udgifterne til 435-500 millioner dollar.

Fisker Ocean bliver en direkte konkurrent til Tesla Model Y. Hvem vinder kapløbet om kunderne? Det er umuligt at svare på, og derfor er jeg lidt forbeholden over for aktien. Det kan blive rigtig stort – eller det modsatte. De store bilproducenter som BMW, VW, Mercedes, Ford og Hyundai er jo også inde i kampen. Og så skal vi huske på, at en forudbestilling ikke nødvendigvis er lig med, at kunden i sidste ende vitterligt tager levering (og dermed betaler det fulde beløb for bilen). Det store spørgsmål er, om Fisker Inc. bliver det nye Tesla? Hvis man tror det, vil aktien være et godt køb.

Børs:
New York Stock Exchange

Børskode
FSR

ISIN
US33813J1060

www.
fiskerinc.com
Anbefaling
Afvent Køb


Bliv medlem og få magasinet Aktionæren 9 gange årligt

Artikler, analyser, klummer eller interviews mm. i Aktionæren og på shareholders.dk kan ikke erstatte individuel rådgivning. Undersøg og vurder altid selv de investeringer, du overvejer, ud fra din investeringsstrategi, risikovilje og tidshorisont. Synspunkter og anbefalinger svarer ikke nødvendigvis til Dansk Aktionærforenings holdninger. Dansk Aktionærforening og skribenterne kan ikke påtage sig ansvaret for eventuelle tab, som du måtte pådrage dig ved at følge anbefalinger i Aktionæren.