Analyser

Efter Mærsks rekordår: Markedet tror mere på DSV

Billede
Mærsk er kommet ud af 2021 med et enestående milliardoverskud, som koncernen foreløbig venter omtrent at gentage i 2022. Mærsk-aktien er steget betydeligt over det seneste år, mens DSV-aktien er stagneret. Alligevel værdisættes DSV fortsat højere.
Billede

Af
Morten A. Sørensen

Analytiker, Økonomisk Ugebrev

Den kapacitetsmangel, der har præget den globale transport i 2021, har givet en enestående og lukrativ fordel til de asset heavy aktører, der har haft direkte ejerskab af branchens hardware - skibe, fly og havneanlæg. Det afspejler sig i A.P. Møller-Mærsks EBIT-driftsresultat, der nåede 19,6 mia. USD mod 4,2 mia. USD året før. Koncernen vil ifølge egne forventninger opnå et omtrent lige så imponerende resultat i 2022.

Meld dig ind og få adgang til denne og alle andre artikler og aktietips

Konkurrenten DSV har også leveret kraftig fremgang – selvom virksomhedens asset light forretningsmodel er helt anderledes og indebærer, at den må købe de egentlige transportydelser af underleverandører, der ejer aktiverne. DSV præsenterede et EBIT-driftsresultat, der er steget til 16,2 mia. kr. fra 9,5 mia. kr.

Bliv medlem for kun 695,- årligt

Du får:

Svarende til 58 kr./md.

Hurtig og nem adgang til:

  • Artikler og analyser
  • Masser af ugentlige aktietips
  • 9 tilsendte magasiner af Aktionæren samt alle online udgaver
  • Investor Relations præsentationer
  • 2 ugentlige nyhedsbreve
  • InvestorSkolens kurser og uddannelse
  • InvestorVærktøjer
  • InvestorSparring
  • Rabat på foreningens øvrige kurser, uddannelse, events og arrangementer
  • Fordelsprogram
  • InvestorUge
  • Tilknytning til lokalforening og lokalarrangementer
  • Støtter aktionærdemokrati og investorkulturen i Danmark
  • Støtter de private investorers vagthund samt arbejdet for bedre investorvilkår

Ingen binding, kan altid opsiges til udgang af kontingentperiode.

Årskontingent fornyes årligt og er inkl. moms

Læs mere Icon