Analyser

Lad luftfarts-aktier flyve forbi

Billede
Luftens helte flyver stadig på trods af corona. Økonomien i luftfartsselskaberne ser dog meget vanskelig ud. Stigende oliepriser er kun en af alt for mange udfordringer. Mon ikke investorerne får sig et wake-up call og måske et mayday, når eller hvis bl.a. SAS har brug for endnu mere kapital?
Billede

Af
Per Hansen

Investeringsøkonom, Nordnet

Herunder mine tanker om luftfartsselskaberne:

  • Luftfarten var en af de sektorer, som var, og er, allermest pressede af Covid 19.
  • Selskaber som SAS og Norwegian havde driftsunderskud i alle fire kvartaler i 2020 og de får det formentlig også i alle fire kvartaler i 2021.  
  • Da kalenderårets 1. kvartal normalt er et lille kvartal, vil der således være tale om ni på hinanden følgende kvartaler med underskud, når starten af 2022 også vil give underskud.
  • SAS blev rekapitaliseret endnu engang i 2020
  • Norwegian er blevet det mange gange indenfor de seneste år. Senest med tilførslen af i alt 6 milliarder norske kroner; heraf fire milliarder i aktiekapital for et par måneder siden
  • Driftsøkonomien har det meget dårligt. På den ene side er omkostningerne blevet nedbragt, men den effekt mere end modsvares af den modvind, som selskaberne for tiden oplever.
  • Belægningsprocenten – antallet af solgte sæder i procent - er stadig langt under normalen.
  • Og selskaberne har langt fra hele deres flyflåde i luften.
  • Covid-19 er her stadig og mange passagerer enten bliver hjemme i sommerferien i hjemlandet, eller også flyver de mindre generelt.
  • Konkurrencen er samtidig ikke blevet mindre og billetpriserne er for lave.

Bliv medlem for kun 595;- årligt

Du får:

  • Vores digitale arkiv
  • 9 x Magasinet Aktionæren med post
  • Lokale arrangementer & events
  • Rabat på handel med aktier
  • Gratis hotline - kun for medlemmer
  • Rabat på kurser
  • Forbrugervejledning
  • Stærke medlemsrabatter
Læs mere Icon