Analyser

Høj vækst hos verdens største sociale medie

Billede
Nogle selskaber er stort set umulige at udkonkurrere. Her får du en minianalyse af en ud af i alt ti selskaber med særlige konkurrencefordele, der kan være skjulte ved første øjekast.
Billede

Af
Per Juul

direktør, Juul Value Invest

Facebook er verdens største sociale medie. Desuden ejer Facebook tre af de efterfølgende fire største sociale medier (WhatsApp, Messenger, Instagram). Selskabets voldgrav skyldes især, at brugerne helst vil benytte det sociale medie, hvor flest af vennerne er. Og annoncørerne vil være, hvor flest brugere er. Det er en selvforstærkende effekt, og derfor en meget stærk voldgrav. Det er meget vanskeligt for en konkurrent at få brugere til at skifte til en ny platform med langt færre brugere, som Google fandt ud af med Google+. Smag og behag kan dog skifte, og nye typer medier kan dukke op – som fx Tik-Tok.

Læs minianalysen af Starbucks her.

Facebook har efterhånden så mange brugere, at væksten efterhånden vil aftage. Men der er stadig store muligheder for at øge indtjeningen per bruger. Analytikerne forventer, at omsætningen stiger 85 procent de næste tre år, eller 23 procent om året.

Samtidig forventes indtjeningen per aktie (EPS) at stige 20 procent om året. Price/Earnings (P/E) er lige nu 24 og det virker meget rimeligt, hvis den høje forventede vækst ellers realiseres. Og det tror jeg på.

Anbefaling: Køb

Sektor
Kommunikationsservice
Børskode
Nasdaq: FB
ISIN
US30303M1027
www.
facebook.com