Perspektiv

Lyserøde advarselsblink

Billede
Billede

Af
Steen Bech Andersen

Journalist og redaktør på Aktionæren

Engang var det et faresignal, når taxachauffører begyndte at give aktietips. Så vidste man, at markedet var ved at toppe.

I dag er det ikke taxachauffører, der driver rygtebørsen. Den rolle har de sociale medier overtaget, og i en sådan grad at der er skabt en særlig kategori af aktier, de såkaldte meme-aktier, som får ekstra meget opmærksomhed på platforme som Reddit, Twitter (nu X) og Facebook. Der er endda lavet et meme-aktie indeks, som – og nu kommer det skræmmende – i år er steget tre gange så meget som S&P 500, der ellers er steget med næsten 20 procent.

Et eller andet sted er logikken god nok: Hvis tilstrækkeligt mange taler om en aktie og ender med at købe den, så vil kursen stige. En af de sidst tilføjede aktier i indekset er legetøjsproducenten Mattel, der står bag Barbie-dukken, og her kan der måske være en vis mening i at tro på, at den populære film vil øge salget af Barbie-dukker.

Men indekset indeholder også mange konkurstruede eller ligefrem konkursramte aktier med en højst tvivlsom fremtid. Det har dog ikke afholdt meme-investorerne i at spekulere deres aktiekurserne op til uforståelige niveauer.