Højere loft på aktiesparekontoen: ”En lille sejr, - men langt fra målet”

"Vi må vente med fejringen,” siger direktør i Dansk Aktionærforening Mikael Bak i forlængelse af, at loftet for indbetalinger på Aktiesparekontoen er hævet som følge af aftale om ny finanslov.

Det er gratis at tilmelde sig Dansk Aktionærforenings nyhedsbrev, hvor du får aktietips hver uge.

I aftalen om finansloven 2023 er det også aftalt at lade loftet for indskud på aktiesparekontoen stige i tre trin frem mod 2026.

Det vil allerede fra 2024 og frem være muligt at sætte flere penge ind på en aktiesparekonto end det nuværende loft på 106.600 kroner, skriver Finansministeriet.

Dansk Aktionærforening: Hæv loftet på aktiesparekontoen

Loftet for indbetalinger hæves frem til og med 2026 til maksimalt 135.000 kroner. Hos Dansk Aktionærforening sætter direktør Mikael Bak pris på, at aktiesparekontoen er en del af aftalen om finansloven.

Han kommer med en række af udtalelser i forbindelse med aftalen om aktiesparekontoen.
Direktør i Dansk Aktionærforening Mikael Bak siger:

”Som forening har vi gennem flere år kæmpet for at få hævet loftet for indskud på aktiesparekontoen. Det er nu sket, men desværre slet ikke med så stort et beløb, som vi havde håbet på”.

”I Dansk Aktionærforening hilser vi enhver stigning velkommen. Frem for alt er vi glade for, at det er lykkes at få forhandlet investorernes vilkår med ind på finansloven. Det ændrer dog ikke ved, at vi gerne havde set en væsentlig større stigning, der for alvor ville kunne gøre Aktiesparekontoen til drivkraft for væksten i Danmark. Det mål er vi fortsat langt fra.

”Selv små skridt gør det dog mere attraktivt at investere, især for nye og yngre investorer. Og det sender et signal om opbakning til investorkulturen, som er vigtig for den fremtidige velfærd.”

”Det er positivt, at vi ser et politisk landskab, hvor forligskredsen fra Liberal Alliance til SF kan enes om at hæve ordningen. Det vælger vi at se, som en strømpil for, at et bredt flertal i Folketinget anerkender, at risikovillig kapital også fra private investorer er helt nødvendig for at sikre en stærk iværksætterkultur i Danmark.”

”Som interesseorganisation er det en lille sejr, men vi må vente med at fejre den til vi forhåbentligt ser at den bliver fulgt op i de kommende år. Det vil gavne både det danske iværksættermiljø og investorkulturen med de mange nye investorer der kommer til år for år.”

"Der er fortsat uendelig langt op til de langt mere attraktive ordninger, som vi ser i både Sverige og Norge. Vi kunne derfor vælge at sætte os over i hjørnet og surmule, men for os handler det om at holde presset på politikerne for, at vi løbende får styrket investorkulturen i Danmark. Vi glæder os derfor over de små skridt."

Bliv medlem af Dansk Aktionærforening og støt aktiekulturen i Danmark

Finansministeriet skriver nedenstående om det hævede loft på aktiesparekontoen:

Mulighed for højere indbetaling på aktiesparekonto

Aftalepartierne er enige om at forhøje beløbsgrænsen på aktiesparekontoen trinvist til 135.000 kr. i 2026 (2023-niveau). Det vil allerede fra 2024 og frem være muligt at sætte flere penge ind på en aktiesparekonto.

Der afsættes 21,0 mio. kr. i 2024, 22,0 mio. kr. i 2025 og 25,0 mio. kr. i 2026 og frem til at finansiere det skønnede mindreprovenu som følge af den forhøjede beløbsgrænse (efter tilbageløb og adfærd).

Læs mere om aktiesparekontoen:
Ekstra muligheder for indskud på aktiesparekontoen

Hård kritik af dansk aktiesparekonto