Billede
Dampskibsselskabet NORDEN A/S
Industri - Transport

D/S Norden, som blev stiftet i 1871, beskæftiger sig hovedsageligt med tørlastfragt (kul, metaller og korn), men sejler også med olie (tankskibe).

Priserne på fragt af tørlast kollapsede under finanskrisen, og overkapacitet har præget tørlastmarkedet lige siden. D/S Norden afdækker sine sejladser med langtidskontrakter, og er derfor ikke så påvirket af kortvarige udsving i spotmarkedet, men en længerevarende prisændring påvirker D/S Norden, når rederiet skal forhandle eksisterende eller nye kontrakter.

Indenfor tørlastfragt er D/S Norden meget aktiv i Panamax og Handymax er D/S Norden, og hertil kommer betydelige aktiviteter i Handysize og Post-Panamax. Rederiet har en lille eksponering i det store Capesize-segmentet.

Kina og Indien er de største enkeltaftagere af D/S Nordens laster, hvor Kina er den største. Vesteuropa udgør samlet set også en vigtig region for D/S Norden.

Analyser

På sporet af det danske aktieguld

De mindre danske aktier klarede sig i 2021 klart bedre end de større, så der er al mulig grund til også at interessere sig for den mere ukendte del af aktiemarkedet. John Stihøj har fundet ti mindre og mellemstor...
03. februar 2022
Markedskommentar

Analytiker: September bliver svær på aktiemarkedet

Regnskaberne for andet kvartal har været bedre end forventet, men mange danske aktier er alligevel slået tilbage. På den korte bane skal du passe på, men på lang sigt har aktiekurserne ikke toppet endnu, vurderer...
20. august 2021