Analyser

Stabil defensiv aktie til usikre tider

Billede
Essitys produkter vil være efterspurgte uanset konjunkturerne, og den stærke markedsposition begrænser priskonkurrencen. På længere sigt vil strukturel vækst i Asien og mindre, men værdiskabende opkøb inden for højmargin-områder understøtte aktien.
Billede

Af
Nils Thygesen

adm. direktør hos Thygesen Capital

Essity blev udskilt fra den store svenske skov- og papirvirksomhed SCA i 2017, men virksomhedens rødder går helt tilbage til 1849 og det velkendte mærke Mölnlycke. Andre kendte varemærker i porteføljen er Tork, Libero, Libresse, Lotus og Edet.

Globalt marked i strukturel vækst
Det globale marked på over 900 milliarder danske kroner voksede i 2020 med 3-4 procent, mest i Asien. Markedet er karakteriseret af flere gunstige strukturelle tendenser, herunder fokus på hygiejne forstærket af corona, højere levestandard og urbanisering, stigende befolkningstal og højere levealder samt skærpet fokus på bæredygtighed.

Få aktietips hver uge - tilmeld dig nyhedsbrevet her

Essity har over de seneste syv år forøget sit organiske salg med gennemsnitligt 5,6 procent årligt og har således vundet markedsandele. Overskudsgraden er i samme periode løbende forbedret. Lønsomhedsforbedringen er opnået gennem aktiv prisstyring, afkortning af kundekontrakter, innovation, investering i brands, fokus på premium brands, optimering af sammensætning af papirmasse og alternative fibre. Det skønnes, at lønsomheden også de kommende år vil forbedres som resultat af ledelsesmæssigt fokus på løbende optimering.

Bliv medlem for kun 595;- årligt

Du får:

  • Vores digitale arkiv
  • 9 x Magasinet Aktionæren med post
  • Lokale arrangementer & events
  • Rabat på handel med aktier
  • Gratis hotline - kun for medlemmer
  • Rabat på kurser
  • Forbrugervejledning
  • Stærke medlemsrabatter
Læs mere Icon