
Høj vækst kan næppe fortsætte

Det er gratis at tilmelde sig Dansk Aktionærforenings nyhedsbrev, hvor du får aktieanalyser hver uge.
Inditex er fra Spanien og er en af verdens største modekoncerner. Selskabet har den højeste markedsværdi i Spanien. Selskabet er mest kendt for mærket Zara, men der er også mindre kendte mærker i porteføljen, herunder Massimo Dutti og Pull&Bear. Inditex forretningsmodel er såkaldt ”Fast Fashion”, det vil sige hurtig produktion og opdatering af kollektionerne. Dermed er der kun få uger fra design til butik. Hurtigheden er opnåelig gennem den vertikale integration. Selskabet ejer således store dele af forsyningskæden heriblandt produktion samt butikker både online og fysisk.
Prisen på produkterne er i niveauet lavt til mellem, og jeg vurderer, at Inditex’ prismagt er relativ lav. Den organiske vækst i Inditex har vist sig svag i starten af året, hvilket også indikerer, at prismagten er lav. Usikkerheden blandt forbrugerne har ramt USA, som er selskabets andetstørste marked efterfulgt af Spanien. Den seneste salgsrapport fra ledelsen er faktisk den svageste rapport siden 2016, hvis man ekskluderer COVID-19 perioden.
Jeg mener, at tidligere tiders meget høje organiske omsætningsvækst ikke vil kunne fortsætte, dels på grund af den nuværende usikkerhed, dels fordi unge i stigende grad fravælger ”Fast Fashion” på grund af bæredygtighed. Jeg mener derfor, at den høje vurdering ikke kan retfærdiggøres.
Børskode |
ISIN |
www. |
||
Anbefaling PAS PÅ |
Carsten Dehn ejer ikke aktier i selskabet.