Analyser

3 milliarder besøgende skal drive indtægterne

Billede
Billede

Af
Peter Smed

Cand.polit. og investeringsrådgiver hos Solvent Invest

Mere end tre milliarder mennesker benytter hver dag en service fra Meta-familien – dvs. tilgår enten Facebook, Instagram, Messenger eller WhatsApp. Og med cirka otte milliarder mennesker i alt på jorden, er det et lige dele imponerende og skræmmende tal. Tænk, at 38 procent af jordens befolkning, ung som gammel, fattig som rig, hver eneste dag tilgår en app eller en hjemmeside fra én virksomhed.

Alene Facebook har hver dag mere end to milliarder besøgende og har således opnået en enorm betydning. Store dele af den amerikanske befolkning får deres væsentligste nyheder fra Facebook. Herhjemme foretrækker vores politikere også mediet for derved at komme direkte i kontakt med vælgerne uden de traditionelle mediers indblanding. På den måde er det ikke bare Facebooks betydning, men også deres magt, der er stor.

2022 bød på en større restrukturering med blandt andet en reduktion i antal ansatte med 11.000. Det belastede 2022-resultatet, men vil gavne de kommende år, hvor der ventes en forbedring af overskudsgraden fra 25 procent i 2022 til 35 procent i 2024.

Forretningsmodelen er alene lagt an på reklameindtægter, så et stort antal besøgende er nødvendigt for at fastholde og øge reklameindtægterne. Aktien er rimeligt værdiansat til en price earning på godt og vel 22 for 2023.

Børskode
META

ISIN
US30303M1027

www.
meta.com

Anbefaling
KØB

Ansvarsfraskrivelse: Artikler, analyser, klummer eller interviews mm. i Aktionæren og på shareholders.dk kan ikke erstatte individuel rådgivning. Undersøg og vurder altid selv de investeringer, du overvejer, ud fra din investeringsstrategi, risikovilje og tidshorisont. Synspunkter og anbefalinger svarer ikke nødvendigvis til Dansk Aktionærforenings holdninger. Dansk Aktionærforening og skribenterne kan ikke påtage sig ansvaret for eventuelle tab, som du måtte pådrage dig ved at følge anbefalinger i Aktionæren.