Analyse

Mærsk holder kursen

Billede
A.P. Møller-Mærsk leverede i 3. kvartalsregnskabet en positiv overraskelse i kølvandet på den nylige opjustering. En shippingekspert vurderer, at den danske containergigant har leveret på det, ledelsen er bedst til, nemlig gode gammeldags effektiviseringer. Men der er fortsat lang vej til strategiplanens målsætning om dør til dør-levering.
Billede

Af
Morten W. Langer

Analytiker, Økonomisk Ugebrev

Mærsk leverede en gedigen positiv overraskelse, og det sker i en tid, hvor udfordringerne ellers står i kø for at dæmpe containergigantens indtjening: Øgede miljøkrav, industriens overkapacitet og en handels-krig, som presser transporterne ud og ind af Kina.

Alligevel leverede Mærsk et driftsresultat (EBITDA), som var betydeligt bedre end i samme kvartal sidste år. Driftsresultatet blev øget 14 procent, til 1.656 mio. dollars mod 1.456 mio. dollars i 3. kvartal 2018, på trods af faldende samlet omsætning.

Økonomisk Ugebrev har haft en samtale med den internationale shippingekspert Lars Jensen fra konsulenthuset SeaIntelligence Consulting om udviklingen i Mærsk:

 

Grundlæggende har Mærsk nu gjort det, de altid har været bedst til. De har forbedret effektiviteten på driften ganske betydeligt. Det handler om, hvor gode de er til at udnytte deres flåde, og hvor meget brændstof de anvender per container.”

 

Ifølge regnskabet har industrigruppen i 3. kvartal hentet hele den forbedrede lønsomhed på lavere omkostninger til bunker, altså brændstof til skibene.

Samlet faldt bunkerpriserne med 15 procent, og ifølge regnskabet kom 12 procentpoint fra lavere bunkerpriser, og 3,8 procentpoint fra effektiviseringer, herunder bedre kapacitetsmanagement. Og bunkerforbruget per container transporteret en sømil dykkede fra 42,7 gram til 39,5 gram, altså ganske betydeligt.

Lars Jensen påpeger, at Mærsk har formået at holde indtjeningen på trods af lavere omsætning, lavere volumen og mistede markedsandele:

 

Udviklingen indikerer, at ledelsen for tiden har meget fokus på at øge lønsomhed og indtjening. Og altså i mindre grad markedsandele og volumen. Jeg tror godt, at de kan komme videre af effektiviseringsvejen. Men det bliver sværere og sværere. En del af gevinsterne ligger i at optimere linjenetværket, og det skal ske sammen med de andre containeroperatører. Første skridt har været aflysning af planlagte afgange, hvis der ikke var last nok, eller mulighed for at samle lasterne på andre skibe. I forhold til omkostninger er det jo fornuftigt. Men bagsiden er, at kunderne ikke får den forventede vare.”

 

Lars Jensen siger, at Mærsk også har succes med den nye onlineplatform Mærsk Spot, hvor kunderne kan bestille fragter online til faste priser. Ifølge 3. kvartalsregnskabet blev Mærsks spotbørs lanceret i andet kvartal, og ved udgangen af tredje kvartal stod den for 12 procent af koncernens spot-omsætning.

 

Med de nye internetbaserede markedspladser har Mærsk og de andre containeroperatører mulighed for at sætte speditørerne ud af spillet, på den måde at de små og mellemstore kunder enkelt og billigt kan bestille direkte hos Mærsk. Intet tyder på, at den øgede prisgennemsigtighed presser markedspriserne.”
 

 

Bedre optimering

 
Praksis har også været, at det er omkostningsfrit for kunderne at booke transport og derefter at blive væk. Eksempelvis fordi man har fået et bedre tilbud et andet sted. Det giver problemer med at fylde lasterne præcist op. Med den nye elektroniske markedsplads forpligter kunderne sig til deres bookinger, og det betyder, at Mærsk bedre kan optimere.”


Lars Jensen vurderer, at der fortsat er mange optimeringsmuligheder. Men Mærsk skal også have vækst på toplinjen for at forbedre lønsomheden. Og der kan den nye strategi med dør til dør give øget kundevolumen.

Men Lars Jensen vurderer, at der ikke er den store fremgang at spore i den overordnede strategi. Selve logistikforretningen er i tredje kvartal godt 2 procent større end samme kvartal sidste år, med en omsætning på 1.622 mia. dollars.

”Jeg ser endnu ikke, at der kommer meget mere logistikforretning ind efter integration af logistikforretningen. Så det kommer nok til at tage et stykke tid endnu,” siger Lars Jensen.

Han konstaterer, at handelskrigen endnu ikke har ramt Mærsk, fordi færre transporter til og fra Kina er modsvaret af flere fragter til og fra andre asiatiske lande.

 

Børskurs på analysetidspunktet: 9.464,00
AktieUgebrevets kursmål (6 mdr): 11.116,00

 

Analysen er en redigeret udgave af en analyse bragt i Økonomisk Ugebrev Formue/AktieUgebrevet nr. 39/2019

Morten W. Langer er er analytiker for Økonomisk Ugebrev Formue (AktieUgebrevet).Morten W. Langer og/eller dennes nærtstående ejer ikke aktier i Mærsk.Få tre gratis numre af AktieUgebrevet ved at trykke her eller tilmeld dig gratis nyhedsmail fra Økonomisk Ugebrev formue (AktieUgebrevet) her.