Unge Aktionærer mødte de unge i Valbyparken

For første gang var Unge Aktionærer repræsenteret ved demokratifestivalen, Ungdommens Folkemøde. Det blev til to energiske dage i Valbyparken med debatter om værdi, investering og fremtidsdrømme.

På Ungdommens Folkemøde deltager en lang række ungdomsorganisationer, men også virksomheder, fonde og politiske partier. Derudover kommer mange talere, som spænder lige fra partiledere til digtere og influencere. Og vigtigst af alle: Op mod 30.000 unge mellem 14 og 25 år.

Festivalens ambition er at være et bindeled mellem unge og beslutningstagere, med andre ord er det stedet at være, hvis man vil have en stemme i den ungdomspolitiske debat og høre, hvordan de unge selv opfatter nutid, fortid og fremtid.

Unge Aktionærer deltog med en række aktiviteter og sceneindslag udviklet i samarbejde mellem sekretariatet og en gruppe frivillige. Blandt andet havde de frivillige udviklet et investeringsspil, hvor deltagerne kunne dyste med deres venner om at få 10.000 kroner til at vokse frem mod 2030.

Bryd fordommene ned
”Jeg ville rigtigt gerne bryde nogle fordomme ned og vise, at investering ikke er så stift og kedeligt, som nogen går og tror,” fortæller ophavsmanden til investeringsspillet, Markus Bay Wedeby. Han er 22 år, medlem af Unge Aktionærer, frivillig på festivalen og læser til produktingeniør på DTU.

Udover at pirre festivaldeltagernes konkurrencelyst var tanken bag spillet at visualisere, at tid i markedet giver et bedre afkast end at forsøge at sælge på toppen og købe på bunden. ”Det var megafedt at se, hvilke valg festivalgæsterne tog. Vi havde jo lagt nogle lumske fælder ind undervejs,” fortæller Markus og fortsætter:

”Det var især spørgsmål omkring krypto og grønne investeringer, der skabte debat på de forskellige hold. Der kunne man godt høre, at de fleste godt vidste, at krypto kunne have en høj risiko, og at de grønne investeringer ikke har haft så gode afkast sidste år.”

Investering, ikke gambling
Ambitionen med at deltage i Ungdommens Folkemøde var dog ifølge frivilligchef Bolette Ulff-Møller først og fremmest at styrke foreningens position som interesseorganisation og talerør for de private investorer:
”I modsætning til det mere kendte folkemøde på Bornholm, så lægger Ungdommens Folkemøde et rigtigt stort arbejde i netop at give ungdommen en stemme. Det gav også os mulighed for at lære den kommende generation af investorer bedre at kende,” fortæller hun og fortsætter:

”Vi havde blandt andet et sceneindslag i samarbejde med ungdomsorganisationen SAGA, hvor vi satte fokus på den udgiftsstigning, der har været især på lejeboliger i København. Vores bekymring er, om nogle unge af desperation eller nødvendighed overvejer at investere på en sådan måde, at det nærmere er gambling – simpelthen for at få råd til et sted at bo. Den bekymring blev delvist bekræftet, da vi efter workshoppen kunne konkludere, at de unge er meget bevidste om, at det kan være svært for dem at finde de penge, det kræver at flytte til de store byer. Der var også nogen, der indikerede, at risikofyldte investeringer måske kunne være en måde at finde de nødvendige penge på.”

Vi gentager succesen
Nu skal erfaringerne gøres op, men foreningens direktør, Mikael Bak, er allerede positivt stemt: ”Det er aktiviteter som Ungdommens Folkemøde, der er med til at cementere os som en seriøs og vigtig interesseorganisation for danskernes privatøkonomi. Og det skaber et stærkt bånd mellem Dansk Aktionærforening og vores egen ungdomsorganisation, Unge Aktionærer. Jeg ser rigtigt gerne, at vi også næste år kan være med, så nu starter arbejdet med at finde de rigtige partnere til at få det ført ud i livet.”

Vil du vide mere om hvad der sker i Unge Aktionærer? Så kan du følge os på Facebook, Instagram, og LinkedIn samt holde øje med undersiden her på hjemmesiden.