Har du hørt om Aktieambassadørerne?

I efteråret så et nyt netværk dagens lys i lokalforeningen DAF København Nord, og nu spreder det sig også til andre lokalforeninger, for erfaringerne med Aktieambassadørerne er gode, og ambitionerne store.

Hvorfor taler folk ikke sammen?
Netværkets ophavsmand, Kim Madsen, som også er formand i DAF København Nord, beskriver Aktieambassadørerne som dybt rodfæstet i et ønske om at udvikle og styrke det lokale investeringsnetværk.

”Det startede med, at jeg undrede mig over, at der ikke var nogen som talte med hinanden på lokalforeningsarrangementerne. Folk kom til de samme arrangementer og gik igen bagefter. Selv har jeg virkelig fået meget ud af at have et netværk af uvildige personlige investorer. Derfor ville jeg gerne lave noget, hvor hele grundkonceptet var netværk, og det blev så til Aktieambassadørerne,” forklarer Kim.

”Når ordet bliver givet frit, kan man tydeligt se, at der er en kæmpe lyst til at snakke, spørge og tale med hinanden.”
Dorte Kabell, næstformand i København Nord,

Læring, latter og lokalt netværk
Kim Madsens netværksvisioner ligger som en rød tråd gennem arrangementet. Aftenerne starter med to fælles indslag, først undervisning og derefter et speakers corner. Begge dele giver deltagerne et fælles udgangspunkt for resten af aftenen. Derefter kommer et energifyldt indslag, der får alle op af stolene og bryder isen mellem deltagerne.

Til sidst rundes aftenen af med en aktiequiz og kåring af sidste quiz’s vinder – eller det er da, hvis arrangørerne kan få ørenlyd. For arrangementet har vist sig så succesfuldt, at det nogle gange kan være svært at få deltagerne til at holde op med at netværke igen. ”Når ordet bliver givet frit, kan man tydeligt se, at der er en kæmpe lyst til at snakke, spørge og tale med hinanden,” siger næstformand i København Nord, Dorte Kabell.

Nationalt samarbejde tager sine første spadestik
Selvom Aktieambassadørerne på nuværende tidspunkt kun har været afholdt i Holte, så kan du snart møde aktieambassadørerne i andre steder af landet. Der er nemlig interesse fra tre andre lokalforeninger, heriblandt en i Jylland, og derfor blev det i maj testet, hvordan Aktieambassadørerne kan kombineres så det både er fysisk og digitalt, lokalt og nationalt.

En repræsentant fra DAF Nordjylland sad klar i den ene ende, og i Holte stod IT og ungdomskoordinator i København Nord, Ulrik Søgaard, for den digitale transmission. Efter generalprøven vurderer Ulrik, at de snart er klar til at have et større publikum på: ”Vi har nogle få detaljer, vi skal have rettet, men det får vi styr på til næste gang”.

Bestyrelsesmedlem Gitte Jürgens supplerer: ”Når vi arbejder sammen på tværs af landet kan vi få nogle virkelig dygtige talere, som vi måske ikke ville kunne få ud til mindre arrangementer eller til at tage på tværs af landet.”

Hun uddyber: ”Hvis de eksempelvis har en god taler til speakers corner i eksempelvis Aalborg, så kan vi jo bare se med her fra Holte. Vi streamer direkte, og hvis vi har spørgsmål, kan vi stille dem ligesom hvis vi sad i samme rum. Når speakers corner så er færdigt, så stopper vi udsendelsen og laver netværksdelen hver for sig, og på den måde er det lokale netværk stadig i fokus.”

Hvordan ser fremtiden ud?
Spørger man i København Nords lokalforening, er der store forventninger til fremtiden. ”Forhåbentlig kan vi på sigt komme op på, at 80-85% af alle lokalforeninger er med,” siger Gitte Jürgens, og fortsætter, ”Det er nemt at eksponere til andre lokalforeninger, og her i Holte kan vi se, at folk har en rigtig stor glæde af at have et sted, hvor de kan komme igen og igen, så det tror vi også er tilfældet i andre lokalforeninger.”

Kim Madsen ser også muligheder udover Aktieambassadørerne: ”Vi forsøger at starte samarbejder op på alle mulige parametre. Eksempelvis har vi fundet en i Furesø, som gerne vil lave nogle online grupper. Målet er i virkeligheden at give vores medlemmer nogle overordentlig gode oplevelser.”

Kom med!
Hvis du vil med til Aktieambassadørerne, så skal du i første omgang holde øje med lokalforeningerne København Nord, Furesø, Roskilde og Nordjylland. Men hvem ved, måske kommer der flere lokalforeninger til.