Blev vi snydt af den grønne bølge?

Se debat om grønne investeringer fra Folkemødet ved at klikke på linket herunder.

”Det var en farlig cocktail, at vi fik en masse nye investorer ind på aktiemarkedet, der samtidig investerede meget ideologisk”

Sådan lød analysen fra Dansk Aktionærforenings direktør Mikael Bak i Folkemødets debat om grønne investeringer (eksternt link).

Moderator Lars Trier Mogensen fortalte om, hvordan han sammen med mange andre nye investorer var gået meget dedikeret ind i de grønne investeringer. Han spurgte panelet, om bankerne havde svigtet, og glemt at rådgive kunderne.

Få aktietips hver uge - tilmeld dig nyhedsbrevet her

Mikael Bak fremhævede, at han snarere så problemet i at mange nye investorer ikke var godt nok uddannet, og at de måske ikke kendte en af de vigtigste hovedregler ved investering, nemlig spredning.

”Hvis man investerer 100 kroner og placerer dem alle sammen indenfor den grønne omstilling, er det jo oplagt, at man er udsat for en ekstra høj risiko, når markedet pludseligt falder sammen. Her ville det have været godt, med andre sektorer i porteføljen også”, fortalte Mikael Bak.

Panelet bestod af Birgitte Søgaard Holm fra Finans Danmark, Carsten Borring fra Nasdaq og Søren Kjær Mortensen fra den Nordiske Investeringsbank. Panelet var enige med Mikael Bak i, at der fortsat vil være både afkast og masser af fokus i de grønne investering på længere sigt, men at det her og nu ser presset ud ikke mindst med de mange udfordringer, som verden står overfor med høj inflation, krig i Europa og stigende renter.

”Vi mangler bedre rammevilkår for den risikovillige kapital,” lød det fra Mikael Bak, der under debatten gav sit bud på at en væsentlig større og bedre aktiesparekonto efter svensk forbillede vil være en af løsningerne til at sikre flere nye grønne virksomheder i Danmark. Se hele debatten fra Finans Danmarks telt her.

Meld dig ind og få adgang til denne og alle andre artikler og aktietips