Aktieligaen: Mineaktier gør forskellen i uroligt marked

Februar var en begivenhedsrig måned, ikke blot på aktiemarkederne, men også i DAFs Aktieliga. Ingen aktieklub har bevaret sin placering fra ultimo januar, og der er fire nye klubber blandt de ti førende. Flere klubber har investeret i guld- og sølvmineaktier, og det har givet pote, både for ligaens nye tophold og for månedens højdespringer.

Steen Bech Andersen

Journalist og redaktør på Aktionæren

I toppen af tabellen finder vi Gynger og Karuseller, der ikke har valgt sit navn uden grund. Klubben er sprunget op og ned i tabellen og sidder altså nu solidt på førstepladsen med et afkast på 37,5 procent, blandt andet i kraft af positionen i det canadiske mineselskab, GT Gold Corp.

Sidste måneds førerhold, DAF Roskilde 3, holder dog andenpladsen med et respektabelt afkast på 28 procent, som dog kun er marginalt forbedret siden sidste måned.

Månedens højdespringer er Bulls-Eye, der rykker frem fra en placering som nummer 15 til nummer 8. Klubben har klogt, og måske også heldigt, satset på ædelmetaller, blandt andet ved investering i American Silver og en gearet ETF (JNUG), der er bundet op på et indeks for guldmineaktier.

Mindre godt er det gået for Roskilde 2, der dumper fra en femteplads ned til en placering som nummer 13.

Kun to klubber har negativt afkast, så overordnet set går det fremad, men aktieuroen i sidste uge af februar kan have ændret meget.

Konkurrencen slutter 1. oktober, og syv måneder er lang tid på aktiemarkedet, så intet er endnu afgjort.