Analyser

Tesla: Forspringet bliver kun større

Billede
Tesla har i nogle investorers øjne en for høj værdiansættelse. Hvis man dykker ned i casen og kigger nærmere på Teslas nøgletal, teknologi og produkter vil man dog se, at meget tyder på, at Tesla stadig har en stor vækstrejse i vente.
Billede

Af
Anders Bæk Møller

Iværksætter, investor og civilingeniør

Tesla-aktien har altid delt vandene. Mange elsker den og mange elsker at hade den. I dag er Tesla ca. 700 milliarder dollars værd. Det er mere end de otte største rivaler lagt sammen. Alligevel tyder meget på, at aktien kan fortsætte stigningen i de kommende år.

Tesla kan bryste sig af imponerende væksttal, som ingen af konkurrenterne kommer i nærheden af.

Fra 2020 til 2021 steg antallet af leverede biler 82,5 procent, omsætningen sted 71 procent og driftsresultatet (EBITDA) steg 100 procent. Vækstkurven har været stejlt opadgående de sidste mange år, og det ser ud til, at vi vil se lige så høje væksttal for 2022 trods de negative makrobevægelser.

Bruttoavancen er også værd at nævne: Tesla har i år haft bruttomargin på 30,5 procent per solgt bil, eller dobbelt så stor som branchens gennemsnit på cirka 15 procent.

Tesla er blevet kritiseret for kun at have et positivt cash flow takket være salg af CO2-kvoter. Siden juni sidste år har Teslas cash flow været positivt uden hjælp fra disse kvoter. Samtidig er den finansielle position stærk med 18,9 milliarder dollars i kontanter og kreditfaciliteter og kun 2,8 milliarder dollars i gæld. Det kan sammenlignes med VW, der har 180 milliarder dollars i gæld.

Vigtigst er dog antallet af leverede biler, der er steget fra 103.000 i 2017 til 950.000 i 2021, altså en stigning på 820 procent på fire år. Det er en bedrift, der kun bliver mere imponerende af, at Tesla ingen penge bruger på markedsføring. Tesla har et mål om at kunne levere 20 millioner biler i 2030.

Bliv medlem og få magasinet Aktionæren 9 gange årligt

Teslas akilleshæl
Tesla hænger tæt sammen med direktøren, Elon Musk, der på samme tid er en stor styrke og en stor svaghed. Der hersker ingen tvivl om, at han er en brillant forretningsmand, og Teslas fremtidige succes afhænger af ham. Det betyder, at Teslas fremtid er usikker, såfremt han skulle forsvinde i morgen. Intet er sikkert i et sådant scenarie, og ingen ved, om der – som tilfældet var hos Apple – står en kvalificeret afløser klar i kulissen.

Store konkurrencefordele
For at forstå Tesla er man nødt til at kigge dybere end regnskabstallene. Tesla besidder en række konkurrencemæssige fordele, der gør, at de står stærkt positioneret. Vi kan kun komme ind på et par af dem her:

  • Tesla producerer selv mange komponenter til deres biler som for eksempel software, chips og karrosseri. Det betyder højere marginer, nemmere skalering, hurtigere produktionshastighed og høj modstandsevne overfor problemer i forsyningskæden.
  • Teslas netværk af ladestandere er det suverænt største i verden.
  • Tesla har et stort forspring inden for selvkørende teknologi. De har adgang til en kolossal mængde data fra deres flåde af biler, så deres algoritme hele tiden forbedres. Her ligger der en anden stor indtægtskilde gemt, nemlig licensindtægter fra software til selvkørende biler. Hvis Tesla knækker koden til selvkørende biler først, kan konkurrenterne blive nødt til at anvende Teslas teknologi – mod betaling. Bruttomarginen på software er tæt på 100 procent, så indtjeningen – og dermed aktiekursen – kan eksplodere.


Tesla-revolutionen er ikke slut
Tesla har gjort det samme for biler, som Apple gjorde for mobiltelefoner, og har skabt et forspring, som de bureaukratitunge konkurrenter har svært ved at indhente. Konkurrenterne er begyndt at levere seriøse alternativer, men Teslas forspring på markedet er ikke blot cementeret – alt tyder på, at det vil blive større og større.
Et eksponentielt stigende bilsalg, branchens højeste marginer, en markant førerposition inden for selvkørende
teknologi og et stort ladernetværk betyder fortsat stort potentiale for Teslas aktiekurs.

Om virksomheden
Tesla er et amerikansk bil- og energifirma, der designer og producerer elbiler, solceller til tage og andre produkter relateret til bæredygtig energi. Tesla kan samtidig kategoriseres som et techfirma, som selv producerer software og løsninger inden for kunstig intelligens til sine produkter.

Optimisten mener, at Tesla står stærkt positioneret til at tage store markedsandele fra de etablerede bilfabrikanter i kraft af store konkurrencefordele, som bliver svære for konkurrenterne at hale ind på.

Pessimisten mener, at inflation og energikrise kan trække Tesla meget længere ned.
Det kan blive et problem, at mange Teslaer produceres i Kina, hvis det geopolitiske forhold mellem USA og Kina forværres. Aktiens krævende nøgletal er desuden bundet op på markedets tillid til personen Elon Musk.

Børskode
TSLA

ISIN
US88160R1014

www.
tesla.com

Anders Bæk Møller ejer aktier i Tesla.

Artikler, analyser, klummer eller interviews mm. i Aktionæren og på shareholders.dk kan ikke erstatte individuel rådgivning. Undersøg og vurder altid selv de investeringer, du overvejer, ud fra din investeringsstrategi, risikovilje og tidshorisont. Synspunkter og anbefalinger svarer ikke nødvendigvis til Dansk Aktionærforenings holdninger. Dansk Aktionærforening og skribenterne kan ikke påtage sig ansvaret for eventuelle tab, som du måtte pådrage dig ved at følge anbefalinger i Aktionæren.