Dansk Aktionærforening: Investering på skoleskemaet

Dansk Aktionærforening har fem vigtige mærkesager. Her kan du læse om en af dem. Nederst kan du klikke dig videre til vore øvrige mærkesager.

Investering på skoleskemaet

Et stort og vigtigt emne for Dansk Aktionærforening er undervisning.

Vi kører Investor-skoler, er med på Ungdommens Folkemøde, afholder sammen med Nørrebros teater ”Fattigrøvsklubben” (hvor der ikke findes dumme spørgsmål). Det gør vi med det formål at lære både unge og nye investorer, at det både kan gå op og ned på aktiemarkedet, og at man derfor nøje skal tilrettelægge sin risikoprofil, kun investere hvad man kan tåle at tabe, overveje ens tidshorisont osv.

Vi arbejder derfor også for at få mere investering og opsparing ind i den almindelige undervisning, så alle i løbet af deres skoletid bliver gjort bekendt med de 5 vigtigste regler og muligheder indenfor investering.

Vores fem vigtigste mærkesager kommer her:

1) Vi ønsker en forenkling af beskatningen på investering med en flad aktieskat på 27 procent.

2) Det skal være lettere at investere privatadministrerede pensionsmidler i unoterede aktier.

3) Vi skal have afskaffet lagerbeskatningen for de private investorer – det er urimeligt at man skal betale skat af gevinster man ikke har realiseret, og det kan have katastrofale konsekvenser.

4) Vi skal have loftet på Aktiesparekontoen hævet til minimum 250.000 kroner, så vi kan få en ordning, der er konkurrencedygtig. Gerne med vilkår som i den svenske, norske eller finske ordning.

5) Investering skal på skoleskemaet, med undervisning i udskolingen fra 8-10 klasse sammen med innovation og iværksætteri.

Klik på de enkelte punkter og læs mere om vores holdning.