Ambu og Coloplast fik besøg af Investorernes vagthund

De to store danske medico-selskaber fik sat punktum for en flot generalforsamlings-sæson.

Der var både roser og konstruktiv kritik til ledelserne i AMBU og i Coloplast, der netop har afholdt deres årlige generalforsamlinger her i december. Dansk Aktionærforening gik på talerstolen, og satte fokus på en række kritiske faktorer efter et år, hvor begge de to Medico-selskaber har kæmpet med aktiekursen.

Onsdag d. 5. december stod den på generalforsamling i Coloplast, hvor årsrapporten blev fremlagt. Dansk Aktionærforenings repræsentant, Bjarne Kongsted, valgte blandt andet at spørge ind til Coloplasts seneste opkøb, og nærmere betegnet, hvornår ledelsen regner med at de nye satsninger et fuldt integreret, og kan forventes at skabe vækst også i selskabets aktiekurs. Der var dog ikke nogle konkret løfter fra selskabets ledelsen, der kunne veksles til mere konkrete målsætninger.

Tirsdag d. 13. december var det så AMBUs tur til at invitere investorerne til den årlige eksamensdag, hvor formandskabet og ledelsen fortæller om både udviklingen i forretningen og i økonomien. Fra Dansk Aktionærforenings side roste Anders Nørskov ledelsen for i det forgangne år, at have fået langt bedre styr på økonomien og gældsstrukturen efter ansættelsen af Britt Meelby i rollen som CEO.

Bliv medlem af Dansk Aktionærforening og støt kampen for bedre vilkår for private investorer

Bestyrelsesformanden meldte ud, at ”aktiekursen nu har fundet et naturligt leje”, hvilket Anders Nørskov fra talerstolen protesterede i mod: ”Aktiekursen har i løbet af året været på voldsomme op- og nedture på op imod 50% hver vej. Det er ikke et "naturligt kursleje" for en vækstvirksomhed.” AMBU er dog tilsyneladende ved at finde balancen i en ny tid, hvor den nye ledelse har sat sig for, at skabe et solidt fundament for selskabets vækst, der ikke nødvendigvis byder på ligeså aggressive ambitioner – med tilhørende risici – som tilfældet var under de to sidste CEO'er

Opsigtsvækkende var det, at ingen pensionskasser var mødt frem på generalforsamlingerne, og at vi som private investorer og Dansk Aktionærforening må siges at spille en særdeles central og relevant rolle for at aktionærdemokratiet stadig er intakt og forhåbentligt også i udvikling.

”Vi vil i det kommende år forsøge at tage kontakt til udvalgte pensionsselskaber, inkl. ATP, for at få sat større fokus på de uheldige indvirkninger, som det kan have på aktionærdemokratiet, hvis vi et fortsat fravær af pensionskasserne på generalforsamlingerne. Det er en uskik at de hellere vil sidde hjemme på kontoret og vente på individuelle kaffeaftaler, end at møde op på årets vigtigste dag for både selskaber og aktionærer,” lyder det fra formand for Dansk Aktionærforenings generalforsamlingsudvalg, Bjarne Kongsted.

Læs også:
Investor om dansk aktie: "Den er urimeligt billigt prissat"