Rejse til Hamborg med stort afkast

Investorrejsen til Hamborg bød på spændende virksomheder, nye netværk og masser af oplevelser - plus et par gode investeringsideer.

Mikael Bak

Direktør i Dansk Aktionærforening

Årets sidste investorrejse i Dansk Aktionærforening gik til Hamborg i dagene fra den 10. til den 12. oktober. Torsdag morgen kørte bussen fra København og undervejs var der opsamling i både Odense og Fredericia, inden en spændt kreds af private investorer satte kurs mod Hamborg.

Beiersdorf - dyr, men dejlig

Første stop var hos det verdenskendte hudplejefirma, Beiersdorf, hvor selskabets IR afdeling bød indenfor med en spændende gennemgang af selskabets forretning og udviklingsaktiviteter. Beiersdorf står bag det ikoniske Nivea-brand, der sælges på mere end 100 markeder verden over, samt high-end hudplejeserien La Preirie, der de seneste år har leveret 30% årlig salgsvækst - eller højere.

Deltagerne var generelt positive efter mødet med Beiersdorf, selv om en P/E på godt 30 fik enkelte til at tvivle lidt på, om det er nu, de skal gå ind i aktien.

Deutsche Euroshop - en dobbelt indkøbsmulighed

Efter tjek ind på hotel Fresena i det centrale Hamborg bød torsdag aften på en guidet rundtur i byen og en hyggelig uformel middag med tid til netværk, investeringssnak og hygge.

Fredag morgen kørte aktionærbussen til det sydlige Hamborg for at besøge Deutsche Euroshop AG, der ejer 18 storcentre i Tyskland og i nabolandene i det centrale Europa. Selskabets CFO, Olaf Borkers, gav en overbevisende gennemgang af selskabets equity story, der er funderet i et mangeårigt ejerskab af de mange indkøbscentre, en stabil høj udlejningsprocent og et tæt samarbejde med IEG, der er operatør på alle selskabets storcentre. Virksomheden har i mange år budt på solide udbytter og stabile, omend moderate væksttal.

Trods dette er kursen i de seneste år faldet, så selskabets P/E ratio nu er nede i cirka 14,5. De institutionelle investorer har i stor stil forladt aktien formentlig på grund af manglende tillid til detailhandel og den tyske økonomi, mens mange private investorer tilsyneladende har ladet sig friste af langsigtede lejeaftaler og udsigt til stabile udbytter. Siden 2015 er antallet af private investorer i selskabet således tredoblet til godt 25.000.

Efter en spændende rundtur i det topmoderne indkøbscenter bød selskabet på en hyggelig frokost, med mulighed for en dialog med ledelsen. Deutsche Euroshop var for mange deltagere en af turens positive overraskelser, og selskabet kan være et bud på en alternativ udbytteaktie i en diversificeret portefølje.

Europas største containerterminal

Fredag eftermiddag var vi budt indenfor hos to af Hamborgs største virksomheder, nemlig rederiet Hapaq-Lloyd AG, og Hamborg Havn eller HHLA AG (Hamburg Hafen und Logistich).

Med en kursstigning på mere end 130% i årets første 9 måneder er Hapag-Lloyd et selskab, der umiddelbart har medvind i en branche under pres. Selskabet er det fjerdestørste rederi i verden, og har i de seneste år vist god vækst og indtjening et par niveauer over danske Maersk. Den aktuelle P/E for selskabet er på godt 35.

Hapaq-Lloyds CFO, Nicolás Burr, bød velkommen, og havde sat tid af til at give sin egen introduktion til selskabet og besvare spørgsmål.

Herefter kom turen til Hamborg Havn (HHLA AG), der ud over drift af containerterminalen i Hamborg også har operationer andre steder i Europa, inklusive en containerhavn i Estland, der blev købt i 2018. Selskabet har også fokus på containertransport på diverse togruter og er involveret i flere interessante projekter, bl.a. etableringen af en ny ambitiøs silkevej til Kina.

HHLA præsenterede en spændende forretningscase med fornuftigt indtjening i en cyklisk branche, og med en P/E på under 15 var der en del af deltagerne, der tog HHLA–aktien på observationslisten.

Eftermiddagen blev sluttet af med en rundtur i Europas største containerterminal og et unikt indblik i den fuldt automatiserede havn, der hver dag året rundt laster og losser tusindvis af containere på nogle af verdens største skibe.

Verden venter

Fyldt op af spændende indtryk gik turen tilbage til hotellet, inden medlemmerne mødtes til turens festmiddag fredag aften efterfulgt af Hamborg by night med gåtur rundt i byen eller bus retur til hotellet.

Humøret var højt da bussen lørdag formiddag kørte retur mod Danmark efter to travle dage med masser af inspiration og nye netværk. Ideerne til rejsemål for de kommende års europæiske investorrejser blev drøftet på hjemturen. Paris, London, Stockholm og Helsinki var blandt de spændende bud, som foreningens sekretariat tog med sig retur.

Følg med i Aktionæren og overvej om ikke også du skal med på næste års investorrejse til en europæisk storby. Eller måske den store tur til Singapore og Malaysia til marts.