Hvorfor økonomi bare er det fedeste i verden

Der var fuldt hus til Unge Aktionærers arrangement på Nasdaq om ”Økonomi for unge” i samarbejde med ”Ventilen”, der er en frivillig social organisation, der arbejder med ensomhed blandt unge. Fantastisk at se den store opbakning og opleve så mange unge med mod på at lære en masse om investering.

Bliv medlem og støt Dansk Aktionærforenings arbejde for bedre investorvilkår

Sylvester Andersen fra Nasdaq bød velkommen og understregede, at det betød meget for dem at kunne være med til at støtte op om det gode formål. Nasdaq tager et aktivt ansvar for at bidrage til uddannelse og understregede vigtigheden af, at alle får muligheden for at agere på markedet på et fornuftigt grundlag. Tænk langsigtet og tjen penge på sigt. Uanset alder og baggrund kan alle være med på aktiemarkedet. Og det giver gevinst. Danmark, Sverige og Finland ligger i front og har alle i perioden 1966-2023 i gennemsnit givet 8 pct om året i afkast på aktier.

Dernæst fik Lars Christensen ordet og talte om økonomi på ”den fede måde” nemlig ud fra mennesker og ud fra p-piller, slankemedicin og ligestilling.

Al økonomi handler om prioritering, og ethvert valg er et fravalg. Der er økonomi alle steder. Der er valg alle steder. Vi er rationelle (det betyder ikke, at vi ikke tager fejl, men blot, at vi træffer de valg, som vi forventer, vil give os den største ”nytte” på et givet tidspunkt givet den information vi har).

Skal vi forstå aktiemarkedet, skal vi forstå valg og afveje forskellige scenarier. Alt handler om valg, og Lars forudså, at ALT i økonomien kommer til at fungere som aktiemarkedet. Vi får masser af viden, og alle markeder/priser kommer til at ændre sig på et splitsekund. Selv prisen på mælk, prisen på et par cowboybukser osv. Via kunstig intelligens og den enorme computerkraft, så vil alle priser fremover ændres lige så hurtigt som prisen på aktier.

Bodil Gantzel fra Millionærklubben fulgte op med ordene: ”Jeg elsker aktier, og jeg har verdens fedeste job”. Også hun understregede, at det handler om mennesker. Det betyder noget, om man køber smykker hos Pandora eller Cartier – for det sætter sig i aktiekursen.

André Thormann fra Danske Bank fortalte om, hvordan man egentlig prisfastsætter en aktie, og  hvordan de dykker dybt ned i de enkelte selskaber for at få en forståelse af selskabets betydning og markedet. Hvor mange øl sælger Carlsberg i år, om en måned, om to år, om ti år osv., og hvor sælger de dem.

Afslutningsvist gav Melina Garner fra Unge Aktionærer på fortrinlig vis en lang række gode råd om helt almindelig privatøkonomi til de unge. Hvad er ”go” og hvad er ”no go”. Hvilke forsikringer skal man overveje, hvor meget kan man lægge til side og ikke mindst, at alle kan starte i det små.

Bliv medlem og støt Dansk Aktionærforenings arbejde for bedre investorvilkår

Det spørgsmål alle ikke bare i salen men alle investorer som sådan gerne vil have svar på er: ”Hvilken aktie skal jeg købe i dag for, at jeg bliver rig i morgen”, fik vi naturligvis ikke svar på, for det findes ikke. Men vi fik masser af gode råd fra alle fire indlægsholdere, som kan opsummeres i rådet om at tage sig i agt for de klassiske fejl, som Bodil lancerede

• Fejl nr 1: Forelskelse. Forelskelse – også i en aktie – kan være farligt – man bliver lidt halv blind. Luk derfor af for følelserne og tjek op på data. Gør selskaberne det, de siger?
  • Fejl nr. 2:  Panik ikke. Husk nu at have de lange briller på og tænk på de seriøse grunde til at tage valget om netop denne aktie. Sælg ikke, bare fordi en aktie ikke har performet efter fem dage.
  • Fejl nr. 3: Ekko. Stol ikke kun på det, der hele tiden bliver gentaget. Vi er let omringet af folk, der mener det samme som os selv. Tænk jer godt om. Vær åben og samtidig kritisk.
  • Fejl nr 4: Dakolos. Husk altid, at de andre også kan læse! Der er mange på markedet, og der er kæmpe spillere derude, og de har tonsvis af information. Vær ydmyg – vi er som private investorer små på markedet.
  • Fejl nr. 5: Timing. Korrekt timing er tæt på umuligt. Vil I være investorer i et selskab, så køb en aktie – lad være med at blive ved med at forsøge at time.

Stemningen var god, indlæggene oplysende samt godt og humoristisk leveret og spørgelysten var stor blandt de unge. En aften med AKTIER i centrum og en forudsigelse om, at aktiemarkedet tegner billedet af, hvordan alle andre markeder bliver fremover. Tak for et dejlig arrangement.