Krig og en usikker fremtid kalder på sammenhold mellem selskaber og aktionærer

Billede

Af
Mikael Bak

Direktør i Dansk Aktionærforening

Krigen kaster i disse dage sine skygger over de globale aktiemarkeder, og det rammer også opsparingen hos mange danskere. Millioner af uskyldige civile er hårdt ramt i Ukraine, og deres og Europas sikkerhed og skæbne vægter selv sagt højere end kurspoint og udbytter på den korte bane.

Dansk økonomi er samtidig på vej i noget, der minder om et finansielt beskyttelsesrum. Danskerne må sætte opsparingen på pause og i stedet forberede sig på at bruge af det forråd, de har bygget op gennem årene. Særligt hårdt er det for dem, der ikke er kommet i gang med at spare op.

Støt Dansk Aktionærforenings indsamling til Ukraine her

Hvor længe vi skal være i det finansielle beskyttelsesrum er svært at spå, men sikkert er det, at vi må stå sammen. Respekt og solidaritet med mennesker i nød må gå hånd i hånd med en stærk tro på, at der findes en god vej ud af enhver krise. Både politikere, selskaber og aktionærer skal trække den samme vej.

Ingen sikker opskrift

Der er dem, der sværger til, at man aldrig skal lade en god krise gå til spilde som en investeringsmulighed, og så er der dem, der er mest til at stå krisen igennem og vente på, at stormen går over. Der findes ingen sikker opskrift. Men sikkert er det, at de aktuelle kurstab kun bliver vundet tilbage, hvis vi ikke stikker af og sælger i panik, men aktivt beslutter os for enten at blive eller vælge en anden aktiv vej. Coronakrisen lærte os, at det er uhyre svært at forudse, om en krise på aktiemarkedet bliver kort eller lang.

En række virksomheder er særligt eksponerede mod krigens trusler. Ikke mindst de mange små og mellemstore virksomheder, som driver forretning i tæt samarbejde med kompetente ukrainske medarbejdere indenfor outsourcing af it og andre specialområder. Det samme gælder virksomheder med stor afsætning og med produktionsfaciliteter i Ukraine, som f.eks. Carlsberg. Det er virksomheder, som dygtigt og kompetent har givet aktionærerne fine afkast gennem årene, og som vi nu bør bakke op om.

I de kommende måneder venter den årlige generalforsamlingssæson herhjemme. Selv om vi fra aktionærernes side havde glædet os til, at vi nu igen kan mødes fysisk med ledelsen og markere de mange flotte resultater i 2021, så er vi forberedte på, at sæsonen også i år kommer til at handle om uforudsete begivenheder. Det kalder på sammenhold mellem selskaber og aktionærer, og vi satser på, at de dygtige ledelser, som har bragt dansk erhvervsliv op i den internationale top, også kan føre os stærkt igennem den nuværende krise – med et langsigtet stærkt afkast, der rækker ud over Danmarks grænser.

Støt Dansk Aktionærforenings indsamling til Ukraine her

Debatindlæg i Børsen d. 28.02.2022