425 private aktionærer klar til kamp for fair pris på Brdr. Hartmann

Billede

Støt de private aktionærers interesser - meld dig ind i Dansk Aktionærforening

Meddelelse fra Dansk Aktionærforening og foreningens administrerende direktør Mikael Bak:

Siden vi i fredags startede vores kampagne for at samle de private investorer til kamp for en fair pris på Brdr. Hartmann, har vi fået tilmelding fra mere end 425 private investorer, der ejer aktier i selskabet. Vi er stadig i gang med at opgøre den samlede ejerandel fra alle disse aktionærer. Sideløbende har vi været i dialog med en række større aktionærer, inklusiv VN Capital.

Vi er meget tilfredse med den store opbakning vi har fået allerede nu. At vi på få dage kan indsamle mere end 400 private aktionærer i Brdr. Hartmann, der alle er klar til kamp, vidner om at denne sag har fået et bredt tag i både store og små danske investorer. Samtidig er det et klart bevis på, at vi som forening virkelig kan gøre en forskel for de mindre aktionærer i kampen mod urimelige afnoteringer, og i arbejdet for at sikre et sundt aktiemarked.

Denne sag er principiel og vil potentielt kunne have indvirkning for rigtig mange danske investorer, der ejer aktier i andre af de mange danske mid- og largecap-selskaber på fondsbørsen. Det vil være gift for aktiemarkedet, hvis vi kan se et selskab blive afnoteret til en lav kurs, for så at blive gjort klar til for eksempel at blive solgt til en kapitalfond, eller på anden måde hurtigt optimeret i værdi til gavn for hovedaktionærerne alene. Det må ikke ske, og vi vil kæmpe side om side med de større investorer, der har meldt sig på banen.

Vi vil i de kommende dage forsøge at kontakte flere af de andre større investorer, der har meldt sig i kampen, og samtidig vil vi sammen med vores advokat tage skridt til, at indsamling af fuldmagter og forberedelse til generalforsamlingen sker effektivt. Derfra handler det om saglige argumenter og om at stå klar til at gå i en konstruktiv dialog, hvis hovedaktionæren på et tidspunkt melder sig klar til at finde en løsning.

Ud fra de analyser vi har modtaget fra flere uafhængige analytikere, er der rigtig meget, der tyder på, at værdien af Brdr. Hartmann i et eksternt salg til for eksempel en kapitalfond vil kunne være langt højere end den pris, som man nu tilbyder de private mindretalsaktionærer. Det er vores opfattelse, at den nuværende bestyrelse til trods for deres udmelding om inhabilitet må på banen for at sikre, at alt går rigtigt til – også i forhold til mindretallets interesser. Sker det ikke, risikerer de og majoritetsejerne, at den store kreds af mindretalsaktionærer der allerede nu er samlet, vil fortsætte kampen for retfærdighed, og få efterprøvet både bestyrelsens ansvar og lovligheden af at afnotere selskabet til en alt for lav kurs.

Vi hæfter os ved, at kursen er steget cirka 10 procent, siden vi i fredags gik ind i kampen. Meget tyder på, at der er en bevægelse og en kamp i gang, hvor vi ser prøver på andre sider af aktiemarkedet, end vi har været vant til i de senere år. Vores håb er, at en bred opbakning fra de private danske investorer kan sikre, at vi får retfærdighed og i sidste ende en fair pris også for mindretallets aktier. Alle skal behandles lige.

Mikael Bak
Dansk Aktionærforening

Sådan gør du, hvis du vil deltage:

Registrer dig her

I formularen indtaster du dit navn, adresse og hvor mange aktier du ejer i selskabet.

Du vil herefter modtage en opdatering med information om, hvor mange der har tilmeldt sig. Såfremt interessen er til stede vil vi sikre, at der indkaldes til et koordinerende møde for at afstemme de private investorers interesser inden generalforsamlingen d. 16. oktober 2023.

Det er ikke et krav, at man er medlem af Dansk Aktionærforening for at melde sin interesse på dette stadie”, fortæller Mikael Bak.