Dansk Aktionærforening kårer Årets Børsmægler - Nordnet genvinder titlen

Billede
Dansk Aktionærforening har igen i år kåret Årets Børsmægler baseret på en afstemning blandt foreningens 17.500 medlemmer. Den svenskejede handelsplatform, Nordnet, tager sin 12. titel med lidt over halvdelen af stemmerne.
Billede

Af
Steen Bech Andersen

Journalist og redaktør på Aktionæren

I september havde Dansk Aktionærforenings medlemmer mulighed for at stemme på deres foretrukne børsmægler eller handelsplatform blandt fem nominerede kandidater. De fem kandidater var sidste års vinder, Nordnet, Saxo Bank, der vandt i 2019, samt Danske Bank, Nordea og Etoro.

Resultatet blev en klar sejr til Nordnet med 52 procent af de afgivne stemmer. Dermed sikrede den svenskejede handelsplatform sig sin tolvte titel. På de næste pladser fulgte Saxo Bank med 30 procent af stemmerne og Danske Bank med 12 procent.

I sin begrundelse for Nordnets nominering skrev kåringskomiteen blandt andet: ”Nordnet har vundet prisen som Årets Børsmægler elleve gange og ikke uden grund. Kurtagesatsen er lav, valutagebyrerne endnu lavere og depotomkostningerne ikke-eksisterende. Samtidig er brugerfladen indbydende, men der er også hår i suppen: Adgangen til udenlandske markeder er begrænset til de nordiske lande, Tyskland og Nordamerika.”

Dansk Aktionærforenings direktør, Mikael Bak, glæder sig over, at konkurrencen blandt børsmæglerne absolut er til stede, og at den giver flere og flere muligheder for de private investorer: ”Selv om Nordnet genvinder sin titel, ser vi det ikke som et tegn på manglende konkurrence. Saxo Banks priser matcher Nordnets, Danske Bank tilbyder egentlige aktieanalyser, Nordea har sidste år opgraderet sin handelsplatform, og med Etoro har danske investorer fået en helt ny og anderledes mulighed for at handle aktier.”

Mikael Bak fortsætter: ”Den tætte konkurrence er klart til gavn for vores medlemmer – og for alle private aktieinvestorer i Danmark. Vi noterer også med tilfredshed, at Nordnet – og de øvrige børsmæglere – planlægger flere nye tiltag, der vil bidrage til yderligere udvikling af aktiekulturen i Danmark.”

Nordnets landechef, Anne Buchardt, siger i sin kommentar til kåringen: ” Dansk Aktionærforenings medlemmer ved, hvad de taler om, og vi er superglade og stolte over for tolvte gang at blive valgt som Årets Børsmægler. Vi gør os umage hver dag overfor nye og eksisterende kunder for at tilbyde nye produkter og services til konkurrencedygtige priser.”

Kåringen af Årets Børsmægler er samtidig optakt til InvestorUgen i Uge 46, hvor Dansk Aktionærforening byder på virksomhedspræsentationer, debatter om aktiekultur og kurser til alle aktieinteresserede danskere.

Læs mere om kåringen i novembernummeret af Dansk Aktionærforenings magasin, Aktionæren, og på foreningens hjemmeside, shareholders.dk.

Kontakter med henblik på yderligere oplysninger og kommentarer:
Dansk Aktionærforening: Redaktør Steen Bech Andersen, telefon 5350 0253 eller e-mail sba@shareholders.dk.

Nordnet: Kommunikationschef Lene Nording-Grooss, telefon 22 65 67 11 eller e-mail lene.nording-grooss@nordnet.dk

Fakta om Dansk Aktionærforening
Dansk Aktionærforening blev stiftet i 1984.

Foreningen har fysisk til huse på Gl. Kongevej 11 i København og digitalt på www.shareholders.dk.

Aktuelt har foreningen cirka 17.500 medlemmer.

15 lokalforeninger rundt omkring i landet og fire lokalafdelinger til unge aktionærer (under 30 år) arrangerer spændende arrangementer som besøg hos børsnoterede selskaber inspiration til investering i form af aktieklubber.

Foreningen udsender årligt ni trykte magasiner med uvildige aktieanalyser, guides, interviews og meget mere. Desuden modtager mere end 24.000 aktieinvestorer det digitale nyhedsbrev to gange om ugen.

Foreningens kursusvirksomheder, InvestorSkolen og InvestorAkademiet, afholder kurser – over hele landet og på nettet – både for nye og øvede investorer.

Foreningen afholder desuden en række investerings-events under navnene InvestorDagen eller InvestorUgen, hvor private investorer møder børsnoterede selskaber, uvildige rådgivere, finansielle virksomheder og aktieanalytikere.