Private investorer: Disse aktier tror vi mest på i 2024

Optimistiske privatinvestorer tror på positive afkast i 2024. Det viser Dansk Aktionærforenings investorundersøgelse, der også afslører hvilke C25-aktier investorerne har størst tiltro til i år.

I anledning af nytåret har Dansk Aktionærforening gennemført en temperaturmåling hos de private danske investorer. Mere end 1300 af Dansk Aktionærforenings medlemmer har deltaget i undersøgelsen. Svarerne er indsamlet i dagene fra d. 27. december til d. 2. januar 2024.

De adspurgte private investorer melder om gode afkast i et år, der ellers var svært for danske aktier. 64 procent af respondenterne svarer, at de skabte et afkast på mere end 10 procent i 2023. Det skal sammenholdes med, at C25-indekset gav et afkast på 7 procent.

”Jeg er imponeret over, at mere end 60 procent af de adspurgte private investorer meddeler, at de har lavet et afkast på mere end 10 procent i 2023. Knap 22 procent svarer endda, at de har lavet et afkast på mere end 20 procent,” siger direktør i Dansk Aktionærforening Mikael Bak og understreger, at 2023 var et udfordrende år på det danske aktiemarked, trods en sen slutspurt for de danske aktier.

Af undersøgelsen fremgår det også, at blot 10 procent oplyser, at de kom ud af 2023 med tab.

En af årsagerne til de gode resultater hos investorerne kan ifølge Mikael Bak være, at flere er begyndt at investere i udenlandske aktier. Det viser undersøgelse nemlig også tegn på. Hele 71 procent svarer således, at de i 2023 har investeret i udenlandske aktier. Det er et stort skifte fra tiden tilbage før Covid-19, hvor der kun var få, der investerede udenlandsk.

Ifølge undersøgelsen har 66 procent af de adspurgte dog stadig ”overvejende eller udelukkende danske aktier”, mens kun 13 procent har flere udenlandske aktier end danske.

Optimisme for 2024
På spørgsmålet om, hvordan aktiemarkedet udvikler sig i 2024, venter 90 procent af de adspurgte, at C25-indekset vil stige.

71 procent forventer en stigning mellem 0 og 10 procent, mens 19 procent venter, at afkastet i det danske eliteindeks lander mellem 10 og 20 procent. Til gengæld er der nærmest ingen superoptimister. Således er det under 1 procent af de adspurgte medlemmer af Dansk Aktionærforening, der forventer en stigning i C25-indkset på mere end 20 procent.

Blot 9 procent af de adspurgte forventer, at C25-indekset giver et negativt afkast.

”Vi ser en udpræget grad af optimisme, som nok også hænger sammen med at 2023 sluttede så stærkt,” siger Mikael Bak.

Tro på grønne selskaber
Undersøgelsen viser også, at Vestas er den aktie, de private investorer tror mest på i 2024. 38 procent af de adspurgte peger således på Vestas som en af højdespringerne i år.

Dernæst kommer investorfavoritten og en af sidste års vinderaktier Novo Nordisk. 28 procent vurderer, at aktien i Novo Nordisk bliver blandt de mest stigende i C25-indekset.

Herefter følger Genmab, DSV og GN Store Nord i top 5.

I bunden ligger to selskaber med russiske udfordringer, nemlig Carlsberg, Rockwool. Også Demant er blandt de C25-aktier, investorerne har mindst tiltro til.

Se hele investorundersøgelsen her
Hent som PDF-fil.