18. december 2019 kl. 16.38
Aktionærforeningen jubler over tidlig julegave fra regeringen
Onsdag formiddag blev det officielt, at den socialdemokratiske regering nu vil bakke op om at hæve loftet for aktiesparekontoen fra 50.000 til 100.000 kroner. Meldingen vækker glæde hos de private investorers uafhængige interesseorganisation, Dansk Aktionærforening. Aktiesparekontoen, der har til formål at få flere private danskere til at spare op i aktier og skaffe mere kapital til børsnoterede virksomheder, er nu sikret en fremtid, som ellers længe har været højst usikker.
af Mikael Bak, direktør i Dansk Aktionærforening

Direktør Mikael Bak fra Aktionærforeningen udtaler: ”Vi har fået en tidlig julegave med Socialdemokratiets opbakning. Det betyder, at aktiesparekontoen ikke blot fordobles, men også at det sker med et bredt politisk flertal, som vi har savnet siden den blev indført. Nu har vi for alvor muligheden for at tænke og arbejde langsigtet og få skabt en effektiv ordning, hvor langt flere helt almindelige danskere kommer i gang med at spare op i aktier.”

Mikael Bak uddyber, at Aktionærforeningen igennem længere tid har arbejdet intenst på at påvirke de danske politikere og interessenter i finansbranchen til at bakke op om ordningen, der tidligere er blevet en stor succes i både Norge og Sverige. Arbejdet har blandt andet inkluderet en landsturné i foråret, kronikker og kommentarer i pressen samt en egentlig handlingsplan, som man nu vil følge op på.

Sverige og Norge er forbillederne

I første omgang foreslår Aktionærforeningen, at der i det nye år samles en arbejdsgruppe med repræsentanter fra finansbranchen og erhvervslivet, så man i fællesskab kan sikre at aktiesparekontoen bliver udbredt og får den effekt, som den har i Sverige og Norge. Det drejer sig om repræsentanter fra Finans Danmark, Dansk Erhverv, NASDAQ, ligesom vi også gerne inviterer fagbevægelsen og de politiske partier med om bordet.

”Aktiesparekontoen fik en svær start i januar 2019, da ordningen reelt var alt for lille og fordelene meget begrænsede. Det har betydet, at mange eksperter har været kritiske. Nu handler det om at få markedsføring og uddannelse på agendaen, og så satser vi på, at loftet hæves videre frem mod 2022 til de planlagte 200.000 kroner. Vi er godt på vej mod en opsparingsordning, som alle bankerne og private kunder vil tage alvorligt,” udtaler Mikael Bak, og afslutter: ”Missionen er, at alle almindelige danskere, der i dag ikke får noget ud af at have penge stående i banken, nu kommer i gang med at investere.”

Mikael Bak, direktør for Dansk Aktionærforening
tlf. 22 22 70 22

mb@shareholders.dk

Pressefotos af Mikael Bak finder du på:

Fakta om Dansk Aktionærforening

• Dansk Aktionærforening blev stiftet i 1984.
  • Foreningen har fysisk til huse på Amagertorv 9 i København og digitalt på www.shareholders.dk.
  • Aktuelt har foreningen ca 13.900 medlemmer – og 22.000 nyhedsbrevsmodtagere.
  • 15 lokalforeninger rundt omkring i landet og fire lokalafdelinger til unge aktionærer (under 30 år). Her kan medlemmerne blandt andet deltage i spændende arrangementer, besøge børsnoterede selskaber og samles i aktieklubber.
  • Foreningen udsender årligt 9 trykte magasiner og 52 digitale nyhedsbreve med uvildige aktieanalyser, guides, interviews og meget mere.
  • Foreningens kursusvirksomhed InvestorSkolen holder over hele landet kurser for både nye og øvede investorer.
  • Foreningen afholder desuden en række interessante investerings-events hvert år under navnet InvestorDagen, hvor private investorer møder børsnoterede selskaber, uvildige rådgivere, finansielle virksomheder og aktieanalytikere.