21. august 2018 kl. 11.19
Ny direktør i Dansk Aktionærforening
Mikael Bak bliver ny direktør for Dansk Aktionærforening, og Leonhardt Pihl stopper efter eget valg.
Pressemeddelelse

Den 1. september får Dansk Aktionærforening ny direktør. Valget er faldet på Mikael Bak, som tidligere har stået i spidsen for blandt andet private equity virksomheden, Executive Capital.

Niels Mengel, bestyrelsesformand for Dansk Aktionærforening, ser et godt match mellem Mikael Bak og Dansk Aktionærforening.

”Mikael er en iværksættertype, der kan sætte ting i gang og har bevist at han kan gennemføre en strategi succesfuldt. Han er bredt favnende har arbejdet med investeringer i mange år. Han passer derfor perfekt til at stå i spidsen for det strategiskifte, vi er i fuld gang med i Dansk Aktionærforening” siger Niels Mengel

Mikael Bak glæder sig over stort potentiale

Mikael Bak har fulgt Dansk Aktionærforenings arbejde gennem flere år og glæder sig til at være med til at udvikle foreningen.

”Jeg kender Dansk Aktionærforening som en forening, der er stor respekt omkring. Og med god grund. Foreningens mange aktiviteter er af virkelig høj kvalitet – magasin, nyhedsbreve, aktieanalyser, InvestorSkolen mm. Den nye strategi har fokus på at skabe endnu mere værdi for medlemmerne, og den udvikling glæder jeg mig til at stå i spidsen for.”

”Jeg har i mange år arbejdet sammen med private investorer, og jeg kender til de overvejelser, som man sidder med, når opsparingen skal investeres. Det handler i høj grad om tillid, og om at være klædt på til at træffe de rigtige beslutninger, så man kender de risici, man står overfor. Både når man møder banken eller pensionsrådgiveren, og når man selv handler aktier. Og netop her ser jeg Dansk Aktionærforening som den uafhængige partner, der kan inspirere og uddanne os til et bedre afkast”, siger Mikael Bak, og tilføjer:

”Som i mange andre af livets forhold, så hænger muligheden for afkast sammen med den risiko, man løber, og det er nu engang sjovere og mere meningsfyldt selv at være med til at træffe beslutninger om ens økonomi,” slutter Mikael Bak.

Leonhardt Pihl fortsat tilknyttet Dansk Aktionærforening

Leonhardt Pihl har ønsket at fratræde sin stilling som direktør for i højere grad at fokusere på sine undervisningsaktiviteter på CBS og bestyrelsesarbejde. Men han fortsætter i foreningen som konsulent og rådgiver i forbindelse med lovgivningsmæssige initiativer inden for investeringsområdet, og vil også være at finde som skribent i foreningens medier.

Leonhardt Pihl har sidste arbejdsdag i sekretariatet den 28. september.

Om Mikael Bak (Fakta)

Mikael Bak har i mere end 15 år arbejdet med investeringer både i etablerede og nye virksomheder. Fra 2007-2015 stod han i spidsen for at etablere og udvikle private equity virksomheden Executive Capital i samarbejde med private investorer, banker og virksomheder. De seneste tre år har Mikael Bak været selvstændig rådgiver, og han har blandt andet etableret investornetværket Baxters, der har fokus på investeringer med et meningsfyldt afkast.

Mikael Bak er Cand. Jur. fra Aarhus Universitet og uddannet advokat hos Gorrissen Federspiel i København fra 1997-2000. Han har desuden en Journalistisk Tillægsuddannelse og en Executive MBA fra AVT Institute.

Mikael Bak er 47 år, oprindeligt fra Vestjylland (Holstebro), men har siden 1997 været bosat i København, er gift og far til 3 børn på 8, 11 og 13 år.

Om Dansk Aktionærforening (Fakta)

• Dansk Aktionærforening blev stiftet i 1984.
  • Foreningen har fysisk til huse på Amagertorv 9 i København og digitalt på www.shareholders.dk.
  • Aktuelt har foreningen flere end 12.000 medlemmer – og 20.000 nyhedsbrevsmodtagere.
  • 15 lokalforeninger rundt omkring i landet og fire lokalafdelinger til unge aktionærer (under 30 år). Her kan medlemmerne blandt andet deltage i spændende arrangementer, besøge børsnoterede selskaber og samles i aktieklubber.
  • Foreningen udsender årligt 9 trykte magasiner og 52 digitale nyhedsbreve med uvildige aktieanalyser, guides, interviews og meget mere.
  • Foreningens kursus-virksomhed InvestorSkolen holder over hele landet kurser for både nye og øvede investorer.
  • Foreningen afholder desuden en række interessante investerings-events hvert år under navnet InvestorDagen, hvor private investorer møder børsnoterede selskaber, uvildige rådgivere, finansielle virksomheder og aktieanalytikere.

Niels Mengel, formand for Dansk Aktionærforening
nm@shareholders.dk

Pressefotos af Niels Mengel, Leonhardt Pihl og Mikael Bak finder du på: