Investorviden

Investering i kunst: Gode klassikere holder længst

Billede
Når man investerer i kunst bør man som udgangspunkt altid følge sit hjerte – og derefter se på, hvad man har råd til. Sådan lyder det basale råd fra Niels Raben, afdelingsleder for moderne kunst hos Bruun Rasmussen Kunstauktioner A/S.
Billede

Af
Kim Sejr

Tidligere journalist på Aktionæren

Når man investerer i kunst bør man som udgangspunkt altid følge sit hjerte – og derefter se på, hvad man har råd til. Sådan lyder det basale råd fra Niels Raben, der er afdelingsleder for moderne kunst hos Bruun Rasmussen Kunstauktioner A/S.

"Investering i kunst er vanskeligt at kaste sig ud i, for markedet kan gå meget op og ned. Det gik godt i 80`erne, måske så godt, at der nærmest blev skabt en prisboble inden for kunst, og den brast i 1990, hvor kunstmarkedet nærmest lå dødt på verdensplan efter store brandudsalg. Markedet blev herefter stabiliseret i nullerne for derefter at blive slået kraftigt tilbage under finanskrisen, selvom der stadig var penge i markedet", siger Niels Raben, der har været i branchen siden 1970'erne.

Stabil og klassisk kunst

Kunstmarkedet kan altså være volatilt, ligesom aktiemarkedet, men hvad gør man så, hvis man gerne vil investere i kunst og samtidig være sikker på en vis stabilitet og ikke for høj en risiko?

Her er Niels Rabens bedste råd at gå efter de kendte klassikere, der samtidig har et internationalt renommé:

"Hvis man vil være sikker på en nogenlunde sikker investering, der ikke pludselig rasler ned i værdi, så er det en god idé at satse på kendte og klassiske kunstnere, der ikke alene har en stærk position på det danske marked, men også i udlandet med en stærk repræsentation på gallerier og med en stribe af internationale udstillinger bag sig. Det betyder, at der er et større marked og dermed en efterspørgsel, der holder priserne oppe", siger Niels Raben.

I denne superliga er der dog kun få danske kunstnere, hvor Niels Raben nævner Asger Jorn og Per Kirkeby som bedste eksempler.

"Dertil kommer, at de to kunstnere dækker over en bred vifte af kunstarter, hvor det er muligt at starte med en investering i et godt litografi for måske 5.000 kr. Det går man aldrig galt i byen med", fremhæver Niels Raben.

Michael Kvium er også stadig et godt navn med en god efterspørgsel, men er et godt eksempel på prisbobler på kunstmarkedet. Lige før finanskrisen toppede kunstnerens værker med en pris på omkring en mio. kr. og i dag er prisen reduceret til en trediedel.

"Til gengæld er hans værker nu tilgængelige for flere og det kan være med til at skabe fornyet efterspørgsel, der kan styrke prisniveauet. Det siger bare noget om, at man skal se sig for, når man køber kunst og gøre en indsats for at kende markedet lidt", siger Niels Raben.

Kunstnere med potentiale

Niels Raben tror også på, at en kunstner som John Kørner har et potentiale som investering, fordi der er en god interesse for hans værker, også internationalt, men det har endnu ikke rigtigt slået igennem på priserne. Det samme gælder en kunstner som Tal R, som også for alvor er på vej frem. Og så er der en stribe unge boblere som Eske Kath, Katrine Ærtebjerg, Allan Otte og Julie Nord, som det ifølge Niels Raben vil være en god idé at holde øje med.

Af de lidt ældre kunstnere ser Niels Raben en øget interesse for Vilhelm Lundstrøm, Preben Hornung, J.F. Willumsen, Carl Henning Pedersen og Albert Mertz. Desuden Mogens Andersen, som Niels Raben vurderer står over for en renæssance. Endelig er der Kurt Trampedach, som der for alvor er ved at være god efterspørgsel efter nu. Og i øjeblikket får man ifølge Niels Raben rigtig meget for pengene når det gælder kunstnere som modernisten Richard Mortensen og surrealisten Wilhelm Freddie.

Vigtigt med kendskab

"Udbuddet af de ældre klassikere er ikke så stort, men generelt kan man sige, at de bedste værker i en generation altid vil være noget værd på markedet. Men der er naturligvis undtagelser, som bl.a. kan have noget med mode og smag at gøre. Landskabsmalerier fra 1920-70 står generelt ikke i høj kurs for øjeblikket – omvendt kan man få nogle værker fra gode kunstnere til en rigtig god pris og gøre gode køb, især hvis man netop holder meget af den genre og den periode ", siger Niels Raben.

Niels Raben påpeger desuden, at det ikke altid er nok at være interesseret i en bestemt kunstner, fordi man også skal være opmærksom på bestemte perioder i den kunstneriske produktion, som kan være mere efterspurgte end andre.

"Derfor gælder det om at sætte sig lidt ind i markedet, få føling med prisniveauerne og følge nogle auktioner. Og så gælder det det om, at købe noget man kan lide, fordi det i modsætning til en aktie har en stor herlighedsværdi, så længe du ejer det", fremhæver Niels Raben.