06. maj 2020 kl. 12.17
Dansk Aktionærforening og brugen af Zoom
Vi oplever stor interesse for vores virtuelle møder og workshops både på InvestorSkolen og i vores lokalforeninger. Til vores webinarer har vi valgt at bruge platformen Zoom. Herunder kan du læse lidt om sikkerheden ved Zoom, hvorfor og hvordan vi bruger det. Få svar på de mest stillede spørgsmål om Dansk Aktionærforenings brug af Zoom.
Af Bolette Ulff-Møller
 
Hvorfor bruger I Zoom?

Fordi Zoom er det videomøde- og webinar-system, som vi oplever, er nemmest at bruge for de fleste på både computer, mobil og tablet, og det er vigtigt for os at så mange som muligt og så let som muligt har adgang til vores webinarer. Zoom har generelt god lyd- og billedkvalitet og en række relevante features som fx muligheden for at lave gruppearbejde, og vi har nemt ved at invitere eksterne oplægsholdere til vores webinarer.

 

Hvordan sørger I for, at uautoriserede hackere, såkaldte ”zoombombere”, ikke kan bryde ind i jeres live webinarer?

Zoombombing betyder, at tredjepart får adgang til møde-linket og kan logge på mødet. Dette har vi løst ved at man skal være registreret før man kan deltage i Dansk Aktionærforenings webinarer, og det gør man kun ved at købe en billet til webinaret. I ugen op til webinaret vil en sekretariatsmedarbejder manuelt melde alle de tilmeldte til mødet.

 

Hvorfor har I ikke valgt Teams, Skype eller et tredje system?

Zoom er meget udbredt, det er nemt at bruge, og så er det en hurtig og tilgængelig løsning på det store behov for at kunne afholde store og små møder og webinarer virtuelt. 

 

Hvordan sikrer I, at Zoom ikke indsamler mine personlige data og deler dem med tredjeparter?

Dansk Aktionærforening benytter sig af en professionel Zoom-licens, hvilket betyder, at vi har indgået en selvstændig og forhandlet databehandleraftale med Zoom. Desuden følger vi Zooms arbejde med at øge sikkerheden tæt, og vi stoler på Zooms erklæringer om, at de kun indsamler data, der kan hjælpe dem med at yde bedre service til deres brugere. Den slags data, som Zoom taler om, er basal teknisk information såsom fx brugernes IP-adresser og operativsystemer, og altså ikke passwords eller hvad du ellers bruger din computer, tablet eller mobil til. 

 

Optagelser af Zoom webinarer

Måske vil du opdage at dit webinar bliver optaget. Dette gør vi udelukkende i tilfælde at tekniske problemer. Normalt bliver optagelserne slettet i løbet af et par dage efter webinaret er afholdt.

 

Zoom opdaterer løbende deres blog, hvor de svarer på kritiske spørgsmål til deres system og beskyttelse af brugernes data.

Læs mere på Zoom's blog