05. november 2020 kl. 13.13
Årets Børsmægler 2020: Nordnet vinder efter fintælling
Der var hård kamp om titlen som Årets Børsmægler 2020, og da støvet havde lagt sig, stod det klart at sidste års vinder, Saxo Bank, måtte se sig slået med et mulehår af Nordnet, der dermed erobrer sin 11. titel i Dansk Aktionærforenings traditionsrige kåring.
Af Steen Bech Andersen, journalist og redaktør

Denne artikel blev bragt i Aktionæren 8/2020.

 

I august måned deltog 460 medlemmer i vores årlige undersøgelse af tilfredshed med de danske børsmæglere og handelsplatforme. Sideløbende har vi udarbejdet en vurdering baseret på objektive kriterier som handels- og depotomkostninger, adgang til aktieanalyser og produktudbud.

 

Resultatet blev en kneben sejr til Nordnet foran den anden store digitale handelsplatform, Saxo Bank, mens de to full-service udbydere, Nordea og Danske Bank, må se sig henvist til henholdsvis tredje- og fjerdepladsen, mest på grund deres relativt høje handels- og depotomkostninger.

 

Hvis man dykker ned i tallene bag resultatet, er der flere interessante pointer og tendenser. Nogle er nye, andre bekræfter konklusionerne fra tidligere år.

 

Nordnet i top blandt medlemmerne

Nordnet er fortsat den mest populære handelsplatform blandt medlemmerne målt ud fra antallet af besvarelser. 234 medlemmer, det vil sige lige over halvdelen, anvender Nordnet, klart flere end den næstmest populære platform, Saxo Bank.

 

Og Nordnet er ikke blot mest populær målt på antal brugere, men nok så vigtigt også hvad angår kundetilfredshed. Den svenskejede handelsplatform ligger øverst i fire ud af ni kategorier og scorer samlet set 76 point ud af 100 mulige, to point foran Saxo Bank, der vinder tre kategorier.

 

Danske Bank og Nordea er dog ikke helt hægtet af og scorer topplaceringer for henholdsvis bedste handelsplatform og bedste inspiration til investeringsbeslutninger. I den samlede medlemsvurdering ligger Danske Bank blot 0,3 point bag Saxo Bank.

 

Store forskelle i omkostninger

Ser vi på de objektive kriterier, ligger de to rent digitale handelsplatforme ikke overraskende i toppen i kraft af deres lavere omkostninger. Det er dog især depotomkostningerne, der belaster de to storbanker. Handelsomkostninger afviger ikke voldsomt for kunder med begrænset aktivitet, og for kunder, der holder sig til danske aktier, er forskellen i handelsomkostninger minimale. Selv om Saxo Bank ligger pænt med hensyn til totale omkostninger, er valutagebyrerne påfaldende høje for kunder med en formue under 1,5 millioner kroner.

 

Kun Danske Bank tilbyder egentlige aktieanalyser, mens kunderne hos de øvrige tre har adgang til blogs, podcasts og anden form for inspiration. Især Nordnet har mange forskellige tilbud, og er derfor tildelt flere point end Saxo Bank og Nordea. Til gengæld må Nordnets kunder undvære adgang til flere relevante børser, blandt andet Europas største aktiemarked i London, og det trækker ned.

 

Når det gælder produktudbuddet, stikker storbankerne af. De har kort og godt flere varer på hylderne. Hos Saxo Bank mangler blandt andet muligheden for opsparing til pension, som er et væsentligt element for alle private opsparere. Nordnet har et begrænset udvalg af fonde og endnu ingen aktiesparekonto. Den skulle dog være på vej i 2021.

 

Samlet klarer Saxo Bank sig bedst målt på de objektive kriterier, men dog ikke tilstrækkeligt til at indhente Nordnets forspring fra medlemsundersøgelsen.

 

Sådan har vi gjort

Læserundersøgelse og indsamling af oplysninger om omkostninger hos børsmæglerne skete i august. Alle Dansk Aktionærforenings medlemmer har haft mulighed for at deltage, og vi modtog 460 svar.

 

Alle spørgsmål i hver de to dele af undersøgelsen har samme vægt. Medlemmernes vurdering og de objektive kriterier vægter hver med 50 procent i det samlede resultat.

 

Kun børsmæglere, der er vurderet i mere end 25 besvarelser, er taget med i den samlede oversigt. Behandlingen af de tekniske data er lavet af konsulent Ulrik Dall.

Nordnet: Konkurrence til fordel for kunderne

Selv om titlen som Årets Børsmægler 2020 er Nordnets ellevte var glæden stor, da redaktionen kontaktede landechef Anne Buchardt for at overbringe det glade budskab: ”Vi er meget glade for og stolte over, at DAF har kåret Nordnet til Årets Børsmægler. Medlemmerne i DAF er jo blandt de mest erfarne private aktieinvestorer, så jeg er ekstra glad for, at vi får den højeste vurdering, når det gælder kundetilfredshed. Tilfredse kunder, der anbefaler os til venner og familie, er hele baggrunden for den store kundetilgang, vi oplever.”

 

Nordnet måtte sidste år afgive førstepladsen i DAFs kåring til Saxo Bank, og Anne Buchardt er da også fuldt bevidst om, at konkurrencen er hård: ”Det er tydeligt, at der ikke er langt til konkurrenterne. Og det får os til at lægge os endnu mere i selen for at bevare og forhåbentlig øge vores forspring næste år. Som altid er konkurrence til fordel for kunderne.”

 

Nordnet er da heller ikke kommet sovende til titlen. 2020 har været kendetegnet ved en strøm af initiativer og nye produkter fra medlemmernes foretrukne handelsplatform. Det drejer sig blandt om gratis realtidskurser, rabat på formidlingsprovision, indeksfonde med lave omkostninger og en udbygning af bloguniverset. Næste år byder ifølge Anne Buchardt på videreudvikling af både platform og app og – omsider, vil nogen måske sige – muligheden for at oprette en aktiesparekonto hos Nordnet.

 

Om det er tilstrækkeligt til at genvinde trofæet, vil tiden vise, men en ting er sikker: Konkurrenterne sover ikke, men det er, som Anne Buchardt også siger, kun til gavn for kunderne.

 

Handelsomkostninger

 

Scenarie 1. Årlige omkostninger - investeringsformue 1.000.000 kr.

 

Nordnet

 Saxo Bank

Nordea Bank

Danske Bank

Handelsomkostninger

 555

250

 395

 938

Valutagebyrer

 94

 625

 218

218

Depotomkostninger

0

0

 1.060

1.939

I alt

649

875

1.673

3.095

Alle beløb i tabellen er i kroner.

 

Årlige handels- og depotomkostninger for en kunde med en investeringsformue på 1.000.000 kroner med formuen fordelt ligeligt på danske og tyske aktier.

 

Kunden har følgende handler årligt, alle via netbank og jævnt fordelt over året:

Danske aktier: 5 handler á 25.000 kroner.

Tyske aktier:  5 handler á 25.000 kroner.

 

 

Scenarie 2. Årlige omkostninger - investeringsformue 3.000.000 kr.

 

Nordnet

 Saxo Bank

Nordea Bank

Danske Bank

Handelsomkostninger

1.866

477

1.290

3.375

Valutagebyrer

375

1.250

957

956

Depotomkostninger

0          

0          

 4.120

4.815

I alt

2.241

1.727

6.367

9.146

Alle beløb i tabellen er i kroner.

 

Årlige handels- og depotomkostninger for en kunde med en investeringsformue på 3.000.000 kroner med formuen fordelt ligeligt på danske, tyske og amerikanske aktier.

 

Kunden har følgende handler årligt, alle via netbank og jævnt fordelt over året:

Danske aktier: 10 handler á 25.000 kroner.

Tyske aktier:  10 handler á 25.000 kroner.

Amerikanske aktier:  10 handler á 25.000 kroner.

 

 

Scenarie 3. Årlige omkostninger - investeringsformue 500.000 kr.

 

Nordnet

 Saxo Bank

Nordea Bank

Danske Bank

Handelsomkostninger

290

250

 290

375

Depotomkostninger

0

0

120

128

I alt

290

250

410

503

Alle beløb i tabellen er i kroner.

 

Årlige handels- og depotomkostninger for en kunde med en investeringsformue på 500.000 kroner udelukkende investeret i danske aktier.

 

Kunden har følgende handler årligt, alle via netbank og jævnt fordelt over året:

Danske aktier: 10 handler á 25.000 kroner.

 

 

Pointgivning for de objektive kriterier

 Omkostninger

Nordnet

Saxo Bank

Nordea Bank

Danske Bank

Scenarie 1

20

18

10

5

Scenarie 2

18

20

10

4

Scenarie 3

18

20

16

14

Aktieanalyse

12

10

10

15

Adgang til markeder

14

20

20

20

Produktudbud

18

14

20

20

I alt

100

102

86

78

Procent af maksimum

83,3%

85,0%

71,7%

65,0%

Point fra 0 til 20 - bedste præstation giver 20 point

 

 

Resultat af medlemsundersøgelse - Andel af tilfredse og overvejende tilfredse kunder

 

Nordnet

Saxo Bank

Nordea Bank

Danske Bank

Handelsplatform

79% 

72%

74%

81%

Information

70%

68%

69%

67%

Inspiration

67%

65%

72%

66%

Handelsforløb

85%

75%

74%

84%

Tilknyttede ydelser

74%

75%

65%

63%

Adgang til handel på flere børser

74%

84%

81%

81%

Udvalg af fonde

72%

74%

65%

70%

Depotoversigt

81%

76%

61%

74%

Generel tilfredshed

82%

77%

69%

78%

Samlet vurdering i procent af maksimum

76,0%

74,0%

70,1%

73,7%

         

Antal besvarelser i alt

234

82

30

37

 

 

11 gode grunde til at være medlem

Læs om fordelene her

Tilmeld dig Aktionærens Nyhedsbrev

For medlemmer

For ikke-medlemmer