Analyser

Pirelli: Også elbiler bruger dæk – og de slider dem mere

Billede
Mens traditionelle bilproducenter står over for store udfordringer ved den forventede elbilsrevolution, stiller sagen sig anderledes for dækproducenterne. I kraft af sin stærke position inden for avancerede dæk er Pirelli særligt godt placeret.
Billede

Denne analyse blev bragt i Aktionæren 7, 2020.

Pirelli har positioneret sig som leverandør til den øverste del af bilmarkedet. Halvdelen af salget i segmentet sker til nye biler, og Pirellis kundebase er alle de etablerede luksusbilmærker såsom Ferrari, Lamborghini, Bentley, Porsche og Mercedes. I 2019 blev der solgt 3 millioner biler i prestigesegmentet, og 1,1 millioner af disse havde Pirelli dæk på, når de trillede af samlebåndet.

Det samlede, globale marked for bildæk var i 2019 på 1,3 milliarder enheder, hvoraf 350 millioner var dæk til helt nye biler. Pirellis andel af totalmarkedet ligger omkring 13-14 procent. Markedet vokser i store træk som den generelle økonomi, men med lidt større udsving, trods et forholdsvis stabilt marked for udskiftning af slidte dæk.

På det seneste har COVID-19 reduceret mange menneskers lyst til offentlig transport, og man må forvente øget privat kørsel, specielt blandt mere velhavende forbrugergrupper. I Kina er salget af luksusbiler således steget i 2020.

Allerede inden coronakrisen pegede Pirelli på, at stigende velstand øger efterspørgslen efter premiumdæk på grund af bedre performance og mærkevareeffekt.

Eneleverandør til Formel 1

Pirelli har siden 2011 været eneleverandør af dæk til Formel 1 og Formel E. Dækprisen er særdeles høj, idet fire dæk til en Formel 1-bil koster 125.000 kroner. Under løb udskiftes de efter 40-45 minutters kørsel. Aftalen, som indtil videre løber til 2023, har stor reklameværdi for Pirelli.

Udviklingsarbejdet hos Pirelli sigter mod øget anvendelse af genbrugsmaterialer og dæk med bedre performance (mindre friktion, lavere energiforbrug og bedre vejgreb). Formel 1 giver værdifuld information til den udvikling.

 

Branchens bedste marginer

Pirellis bruttomargin på næsten 70 procent er branchens højeste. De fleste andre producenter ligger på 40 til 50 procent. Alle producenter anvender de samme råvarer (råolie, butadin og naturgummi), hvorfor Pirellis højere bruttomargin hovedsageligt kan forklares med højere salgspriser. Branchens overskudsgrad ligger på 10-20 procent i normale år, og Pirelli ligger i den øvre ende af branchen.

Ekspertisen inden for ’high performance’- dæk kan vise sig værdifuld i en verden med et stigende antal elbiler, der er kendetegnet ved kraftigere acceleration end traditionelle biler. Det samme gælder biler med brændselsceller. Dækforbruget vil derfor sandsynligvis stige i takt med antallet af biler med alternative motorer.

Efter en meget negativ udvikling i 2020 må der forventes en normalisering af dækmarkedet i de næste fire år. Lagrene hos producenterne er faldet i 2020, men i forhandlerleddet er lagrene store. De skal nedbringes, så produktionen igen kommer i balance med efterspørgslen.

Lavere bilsalg siden 2018 har medvirket til en halvering af aktiekursen og i dag er den solide position inden for luksus- og elbiler ikke reflekteret i aktiekursen. I 2022 ventes Pirelli at være tilbage omtrent på niveauet fra 2018-19, hvilket betyder, at selskabet vurderes til en P/E på 11. Gælden er lidt for høj, så man må antage, at gældsnedbringelse er prioriteret de kommende år.

I et basisscenarie vil aktiekursen kunne stige til fem euro i løbet af tre til fem år, hvortil kommer tre procent i udbytte per år og dermed en potentiel værdistigning på 12-14 procent per år.

Klik på tabellen for at se den i fuld størrelse.

Billede