05. februar 2016 kl. 00.00
ANALYSE: Tankskibe redder økonomien hos D/S Norden
Bulk-markedet er i dyb krise. Aktiviteten reduceres og koncentreres. Produkttankerne tjener et godt overskud hjem og sikrer økonomien. Det giver rederiet kræfter til at holde ud i bulk og vente på et opsving. 2016 bliver et hårdt år.
Af Lau Svenssen, analytiker i Aktieinfio

Situationen på bulk-markedet er katastrofal. Baltic Dry Index sætter dagligt nye lav-rekorder. Markedet er klappet sammen, så store skibe må acceptere rater, der ligger tæt op ad prisen for små bulkers. Dagtallet for driftsudgiften bestemmer forskellen, men end ikke dette tal kan man få hjem. I øjeblikket accepteres et negativt indtjeningsbidrag (EBITDA).

Nedturen er kommet så stærkt, at rederierne prøver at undgå oplægning, men omfanget af skrotning er steget markant. Samtidig presses rederierne af deres långivere, da det er umuligt at skaffe ny egenkapital via aktiesalg i et så håbløst marked. Konkurser og rekonstruktioner må påregnes, men skibene vil sejle videre – med et andet skorstensmærke og en lavere anskaffelsespris. Kapaciteten på udbudssiden er alt for stor, og det kan tage et par år at få balancen genoprettet.

Kina er det afgørende marked

Efterspørgslen i Kina udgør en vigtig faktor, og det gælder i særdelshed for de store skibe på 175.000 TDW (tons dødvægt) til jernmalm og kul. Her har ledelsen i D/S Norden besluttet at trække sig ud, og to skibe er blevet solgt med et tab på 27 millioner dollar.

Desuden nedskrives bulk-skibe med 180 millioner dollar, og der hensættes 160 millioner dollar til tab på indchartrede skibe. Fremover vil egne investeringer i bulkskibe ske i segmenterne for Handymax og Panamax, mens Handysize skal drives med chartrede skibe. De tre segmenter betjener en bred kreds af kunder, ligesom skibene er velegnede til havne i Indien. Landet er et lovende vækstmarked.

Den nye strategi skal hjælpe D/S Norden igennem det ekstremt dårlige fragtmarked, men det må også ses som udtryk for en tilpasning, efter at Jan Rindbo tiltrådte som ny topchef. Man vil placere indsatsen i midten af markedet.

Udsigten for 2016 er mørk, og en sanering af branchen må forventes. D/S Norden vil næppe udvide ved at købe op af billige skibe under de kommende ophørsudsalg, men nye samarbejder om fælles befragtning kan tænkes. Heldigvis er bulk et marked præget af overraskelser, så der er trods alt håb.

...

 

Læs resten af Lau Svenssens analyse i Aktionæren 1/2016 (kun for medlemmer) og få svar på, om han mener, at aktien er overvurderet eller undervurderet.

 

Eller køb et medlemskab og få adgang med det samme >>

 

 

Har du ikke modtaget dit Aktionæren?

Så udfyld denne formular

 Tilmeld dig Aktionærens Nyhedsbrev

For medlemmer

For ikke-medlemmer

11 gode grunde til at være medlem

Læs om fordelene her

Læs Aktionæren

Medlemmer modtager investor-magasinet Aktionæren 9 gange om året.

Læs magasinet her.

 

Aktionæren udkommer:

  • Aktionæren 1/2019
    28. januar - 1. februar
  • Aktionæren 2/2019
    4.-8. marts
  • Aktionæren 3/2019
    8.-12. april
  • Aktionæren 4/2019
    20.-24. maj
  • Aktionæren 5/2019
    24.-28. juni

InvestorOrdbogen er Dansk Aktionærforenings ordbog om aktier, obligationer, investering og meget mere.

 

Søg i InvestorOrdbogen her: