09. februar 2018 kl. 14.35
TDC-ledelsen svigter sit ansvar

En bestyrelse vælges af aktionærerne på den årlige generalforsamling. Og det er bestyrelsens væsentligste ansvar at sikre, at aktionærernes interesser tjenes bedst muligt.

Meget tyder på, at TDC’s bestyrelse har svigtet dette ansvar i håndteringen af et købstilbud fra en kreds af institutionelle investorer (ATP, PFA, PKA og Macquaire).

Det står nu klart, at TDC’s bestyrelse i et stykke tid har hemmeligholdt et tilsyneladende attraktivt tilbud fra de institutionelle investorer. Fra aktionærernes synspunkt kan det kun vække forundring, at TDC-ledelsen ikke valgte at forhandle om tilbuddet. Havde den valgt at gøre dette, kunne resultatet have været et endnu bedre bud til aktionærerne, og det kan slet ikke udelukkes, at en offentliggørelse ville have fremprovokeret andre bud på selskabet.

Hvordan en bestyrelse bør håndtere sådan en sag, blev tydeligt illustreret for nyligt i forbindelse med hollandske Ablynxs behandling af tilnærmelserne fra Novo Nordisk.

TDC’s bestyrelse valgte at se bort fra tilbuddet og i stedet gå videre med TDC’s eget tilbud på at købe MTG. Dette tilbud, der varsler en ny strategi, har resulteret i markant kursfald og rejser mange spørgsmålstegn og nye risici. Mange aktionærer er på den måde blevet taget på sengen.

Og nu vil man oven i købet have undersøgt, hvem der har lækket, at en række institutionelle investorer har afgivet tilbud på TDC. Den situation ville TDC aldrig være havnet i, hvis bestyrelsen fra starten havde haft aktionærernes interesser for øje.

I Dansk Aktionærforening opfordrer vi ledelsen i TDC til at revurdere situationen og påbegynde forhandlinger med kredsen af institutionelle investorer med henblik på at få forbedret tilbuddet mest muligt og derefter fremlægge det endelige tilbud for aktionærerne.

Leonhardt Pihl,
direktør i Dansk Aktionærforening

Mail: lp@shareholders.dk

Pressefotos af Leonhardt Pihl finder du på: