24. august 2017 kl. 18.26
Nu bliver det lettere at investere i aktier
Det er en stor dag for Dansk Aktionærforening og den danske aktiekultur. Nu får private investorer den aktiesparekonto, som foreningen har talt varmt for i mere end et årti.

Det er 14 år siden, Dansk Aktionærforening første gang foreslog, at der blev indført en aktiesparekonto i Danmark. Nu kommer den, bebuder erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) i dagens udgave af Børsen. Det glæder Dansk Aktionærforenings direktør Leonhardt Pihl.

”Det er en stor dag for Dansk Aktionærforening og for den danske aktiekultur. Vi har tålmodigt ventet på denne aktiesparekonto i årevis. Så vi er glade,” siger Leonhardt Pihl.

”Den helt store fordel ved en aktiesparekonto er, at skattereglerne bliver meget enkle. Hidtil har reglerne for skat på aktier været utrolig komplicerede – der findes godt 40 forskellige skatteregler alene for aktieindkomst. Med en aktiesparekonto bliver det helt enkelt, og så kan investorerne koncentrere sig om det vigtige og det sjove: At finde de selskaber, de ønsker at investere i, og sammensætte en portefølje med en fornuftig spredning,” siger Leonhardt Pihl.

”At skatten på aktieindkomst også bliver lavere med en aktiesparekonto, er vi selvfølgelig også meget tilfredse med. Det gør, at det nu bliver lettere for danske investorer at opnå et fornuftigt afkast på den del af deres opsparing, der investeres aktivt,” siger Leonhardt Pihl.

Nu kigger vi på det konkrete udspil

Dansk Aktionærforening vil vente spændt på det konkrete udspil, der kommer fra regeringen om aktiesparekontoen, og det vil blive nærlæst.

”Vi kender ikke det endelige udspil. Når vi får det, vil vi blandt andet være opmærksomme på, om det indeholder en fornuftig overgangsordning, så man kan overflytte nuværende investeringer uden at blive beskattet på grund af denne overførsel.”

”Vi vil for eksempel også se på, om der er begrænsninger i, hvad man må investere i. Indtil videre er det blevet nævnt, at man ikke må bruge aktiesparekontoen til at investere i unoterede aktier. Så vi vil se på, om der er andre restriktioner.”

Dansk aktiesparekonto bliver en succes

Uanset hvordan den danske model skrues sammen, er Leonhardt Pihl ikke i tvivl om, at den nye kontoform kan blive en stor succes.

”Vi ved fra Sverige og andre lande, at private investorer i høj grad bruger en aktiesparekonto. I Sverige, hvor de indførte en aktiesparekonto for fem år siden, er der nu cirka 1,9 millioner mennesker, der bruger kontoen, og de har i gennemsnit værdier for 250.000 svenske kroner på kontoen,” siger Leonhardt Pihl.

”Vi har også lige gennemført en stor undersøgelse, der viste, at vores medlemmer i høj grad har tænkt sig at bruge en aktiesparekonto, hvis den bliver indført. Tre ud af fire medlemmer agter at bruge kontoen. Og af disse tilkendegiver cirka halvdelen, at de vi investere for flere penge, end de gør i dag. Så aktiesparekontoen har virkelig gode forudsætninger for at blive en succes i Danmark,” siger Leonhardt Pihl.

Læs om, hvordan forbilledet - den svenske "investeringssparkonto" - fungerer

Hør Leonhardt Pihls kommentar om den nye aktiesparekonto i radioavisen den 24. august

Læs vores artikel "Brian Mikkelsen lover udspil til bedre vilkår for danske investorer"

Se oplæg med skatteminister Karsten Lauritsen fra InvestorDagen i København 2016, hvor han blandt andet taler om den svenske model