28. juni 2016 kl. 13.19
Medlemmerne af Dansk Aktionærforening kårer Nordnet som bedste børsmægler … igen
Sydbank får flest point i to kategorier, og Nordea opnår den højeste score på objektive kriterier. Men i det samlede resultat kan ingen af dem hamle op med Nordnet.
Af Dansk Aktionærforening

Medlemmerne af Dansk Aktionærforening er stadig vilde med Nordnet som børsmægler. I otte ud af ti kategorier vinder den svenske investeringsbank, som tilbyder lavere omkostninger, godt overblik og en driftsikker handelsplatform. Kun i kategorierne 'Rådgivning' og 'Adgang til handel i flere lande' må Nordnet overlade førstepladsen til en anden bank: Sydbank.

Det viser svarene i den undersøgelse, som Dansk Aktionærforening gennemfører hvert år.

Knap 800 medlemmer har sendt svar ind, og det er nu ottende år i træk, at Nordnet lander på en flot førsteplads.

Flest point til Nordea
Den årlige kåring af årets bedste børsmægler består af to dele. Medlemsundersøgelsen tæller 50 procent. Men foreningen undersøger også, hvordan bankerne fungerer som mægler ud fra en række objektive kriterier. Denne del tæller også 50 procent.

I de objektive kriterier får Nordea flest point. Det gør de primært, fordi kunderne har adgang til at handle på flere markeder, og fordi kunderne har adgang til aktieanalyser, som banken selv har udarbejdet.

Til gengæld er der ingen banker/børsmæglere, der kan hamle op med Nordnet, når det gælder poster som 'Handelsomkostninger', 'Depotomkostninger' og 'Valutagebyr'. Nordnet er bare billigst, og forskellen til andre banker/mæglere bliver kun større, jo flere penge du har at handle for i dit depot. Derfor kommer Nordnet ind på en sikker andenplads i de objektive kriterier – efter Nordea.

Dansk Aktionærforening efterspørger skarpere konkurrence
Jens Møller Nielsen, direktør i Dansk Aktionærforening, ønsker Nordnet tillykke med kåringen.

”Nordnet står stærkest på to afgørende punkter, som konkurrenter kan arbejde på at forbedre: De har enkel og brugervenlig adgang til at handle. Og prisen er fornuftig.”

”Hos Nordnet er det ekstremt billigt at komme i gang med at investere. Og alle skal jo starte et sted. Det betyder, at utroligt mange vælger Nordnet, når de går i gang med at snuse til aktier. Og når de så efter en årrække er godt i gang, kender platformen og har en stribe papirer i depotet – ja, så er de svære at flytte,” siger Jens Møller Nielsen.

”Vi ser frem til skarpere konkurrence, bedre platforme og lavere priser,” tilføjer han.

Jens Møller Nielsen, direktør i Dansk Aktionærforening