Foto: Mols-Linien
25. februar 2016 kl. 16.20
Dansk Aktionærforening kritiserer afnotering af Mols-Linien
Mols-Linien får lov til at fjerne sine aktier fra fri børshandel. Det skaber en utålelig situation for minoritetsaktionærer, som ejer 21 procent af selskabet, mener Dansk Aktionærforening, som vil stramme loven.
Af Dansk Aktionærforening

”Der er nu åbnet for en helt uforståelig forskelsbehandling og chikane af Mols-Liniens mindre aktionærer, som skader dansk aktiekultur.”

Direktør i Dansk Aktionærforening Jens Møller Nielsen er forundret og ærgerlig over, kapitalfonden Polaris nu får lov til at slette Mols-Liniens aktier fra børslisterne. 21 procent af aktiekapitalen, svarende til langt over 1.000 privatpersoner, har afvist kapitalfondens købstilbud, og de fleste har meget aktivt kæmpet imod, at aktien slettes fra børsen. Alligevel har Nasdaq København nu givet tilladelse til, at selskabet kan afnoteres om seks uger.

”Den dag aktien ikke længere er på børsen, bliver den stort set usælgelig for de mindre aktionærer. Så en afnotering er ren chikane. Mange af minoritetsaktionærerne i Mols-Linien er jo ikke pensionskasser eller andre professionelle, der har et professionelt netværk til at handle unoterede aktier. Vi taler om hr. og fru Jensen – når de engang i fremtiden gerne vil sælge, vil det pludselig være meget bøvlet at opstøve en køber og især at finde frem til en fair pris,” siger Jens Møller Nielsen.

”For det første er det mig ubegribeligt, at børsen i København vurderer, at dette ikke er til ’væsentlig skade’ for de mindre aktionærer – selv om de klart har mandat til at foretage den vurdering. For det andet fører denne sag nu til, at Dansk Aktionærforening vil kræve en lovændring med soleklare, objektive kriterier for fremtidige afnoteringer. Vi kan ikke leve med den nuværende gummiregel, hvor børsen – som jo er et privat selskab – tvinges til at træffe den slags ekstremt afgørende beslutninger inden for et enormt skønsmæssigt råderum,” siger Jens Møller Nielsen.

Dansk Aktionærforening har allerede i et høringssvar i januar påpeget, at der er brug for strammere lovgivning for mindretalsbeskyttelsen ved afnoteringer. Ved et møde i Finanstilsynet fredag vil foreningen foreslå, at afnotering fremover kun kan ske, hvis mindst 90 procent af selskabets kapital stemmer for.

”Jeg frygter, at Mols-Liniens afgørelse kan give præcedens for, at en stor aktionær der kun akkurat har stemmer nok til en vedtægtsændring kan chikanere de andre aktionærer ud af et selskab. Derved udhuler vi beskyttelsen mod tvangsindløsning, som ellers siger, at en storaktionær skal op på 90 procent for at kunne tvinge de andre aktionærer ud,” siger Jens Møller Nielsen.

Med to tredjedeles flertal af de fremmødte stemmer kan aktieselskaber ændre deres vedtægter og søge om afnotering fra børsen. Men da der blandt private investorer ofte er en del passive aktionærer, som ikke deltager i generalforsamlingerne, vil vedtægtsændringer ofte kunne stemmes igennem, selv om en storaktionær kun ejer fx 55-65 procent af kapitalen.

”For rigtig mange private aktionærer er en afnotering i praksis lig med en tvangsindløsning. Derfor er det totalt uacceptabelt, at en kapitalfond, som ikke har villet betale en tilstrækkeligt høj kurs for købe de 90 procent på ordentlig vis, nu i stedet får fri bane til at chikanere de sidste aktionærer ud,” siger Jens Møller Nielsen.

Han er bange for, at afgørelsen om Mols-Linien kan underminere 90-procents-reglen for tvangsindløsning.

”Hvis man i fremtiden gerne vil købe et selskab, som ejes af mange mindre aktionærer, så er man da en idiot, hvis man tilbyder en så høj pris, at man kommer op på de 90 procent af aktiekapitalen til en tvangsindløsning. For nu kan man jo bare nøjes med 67 procent, satse på at chikanere 23 procent ud af selskabet ved at gøre aktierne usælgelige med en afnotering og derefter tvangsindløse de sidste 10 procent stædige aktionærer,” siger Jens Møller Nielsen.

Jens Møller Nielsen
Direktør, Dansk Aktionærforening