• Gijs Nagel, administrerende direktør i Degiro, varsler markante ændringer for kunderne i 2018. For eksempel vil Degiro fremover indberette handler til Skat, så kunderne slipper for at gøre det. | Foto: Degiro
    Gijs Nagel, administrerende direktør i Degiro, varsler markante ændringer for kunderne i 2018. For eksempel vil Degiro fremover indberette handler til Skat, så kunderne slipper for at gøre det. | Foto: Degiro
02. november 2017 kl. 10.58
Degiro vinder titlen som årets børsmægler
Tilfredse kunder, en velfungerende handelsplatform og meget lave priser. Det er de tre vigtigste forklaringer på, at hollandske Degiro i år løber med titlen som årets børsmægler. Men kapløbet om at vinde titlen var meget tæt.
Af Jørn Nielsen, journalist og redaktør, Dansk Aktionærforening

Nordnet er stadig den mægler, flest medlemmer af Dansk Aktionærforening benytter – ganske suverænt endda. Det er også den mægler, der sammen med Degiro scorer flest point i kundetilfredshed.

 

Det viser medlemmernes svar i den undersøgelse, som Dansk Aktionærforening har gennemført.

 

Den årlige kåring af årets bedste børsmægler består af to dele. Undersøgelsen af medlemmernes tilfredshed tæller 50 procent. I denne del vinder Nordnet – med Degiro lige i hælene.

 

Den anden del af undersøgelsen, der viser, hvordan bankerne fungerer som mæglere ud fra en række objektive kriterier, tæller også 50 procent. Og denne del vinder den hollandske mægler Degiro ganske klart – med Saxo Privatbank, Nordea og Nordnet på de efterfølgende pladser.

 

Det samlede resultat er derfor, at Degiro løber med titlen som årets børsmægler 2017 – med Nordnet og Saxo Privatbank på en delt andenplads.

 

Konkurrencen er blevet hårdere

Leonhardt Pihl, direktør i Dansk Aktionærforening, ønsker Degiro tillykke med kåringen og glæder sig over, at konkurrencen om titlen har været hårdere i år end ved de tidligere kåringer.

 

”Dette års kåring afspejler, at der på det seneste er kommet mere konkurrence mellem mæglerne. Det glæder vi os selvfølgelig over og tror også på, at det vil fortsætte,” siger han.

 

Samarbejde med Skat på vej

Som mægler henvender Degiro sig udelukkende til kunder, der investerer for frie midler. Man kan ikke flytte et pensionsdepot over. Og sådan vil det også være i fremtiden.

 

Til gengæld er der en anden stor ændring på vej for de danske kunder. Hidtil har Degiro ikke samarbejdet med Skat og Værdipapircentralen med det resultat, at kunderne selv har skulle indberette alle deres handler til Skat. Men det ændrer sig senest i 2018, lover Degiros administrerende direktør Gijs Nagel i et interview med Aktionæren.

 

”Vi er ved at etablere samarbejdet med de danske skattemyndigheder, og vi håber, det falder på plads med virkning for 2017. Men det tør jeg ikke love. Jeg kan derimod love, at det kommer til at fungere for hele 2018,” siger han.

 

Høj tilfredshed hos kunderne

I den del af årets undersøgelse, der viser kundernes tilfredshed, får Degiro den højeste score i ’service’ og ’handelsforløb’. Danske Bank løber med højeste score i ’driftstabilitet’. Saxo Privatbank opnår højeste karakter i ’adgang til antal markeder’ og ’rådgivning’.

 

I resten af kategorierne indtager Nordnet førstepladsen – blandt andet ’overblik’, ’brugervenlighed’ og ’generel tilfredshed’. Nordnet får højeste score i seks ud af ni kategorier.

 

I den modsatte ende er Nordea den mægler, der opnår den laveste kundetilfredshed. I seks ud af ni kategorier får Nordea laveste score.

 

Nordea ligger til gengæld lunt på en tredjeplads i de objektive kriterier med klart lavere omkostninger end de to andre etablerede banker – Danske Bank og Jyske Bank.

 

Gebyr for inaktivitet

For de medlemmer af Dansk Aktionærforening, som bruger de medlemsfordele, foreningen tilbyder, kan billedet af årets kåring se ganske anderledes ud:

 

Saxo Privatbank har som den eneste af de seks mæglere i årets kåring et gebyr for ’inaktivitet’. Kunder, der ikke har handlet i et halvt år, skal betale 600 kroner som en slags depotgebyr. Uden dette gebyr ville Saxo Privatbank hæve sin score så meget i de objektive kriterier, at banken faktisk ville overhale både Nordnet og Degiro og blive en samlet vinder.

 

Og det er interessant. For medlemmer af Dansk Aktionærforening kan nemlig benytte et nyt medlemstilbud og slippe helt for dette ’inaktivtetsgebyr’ hos Saxo Privatbank – og få rabat på blandt andet kurtagen.

 

Undersøgelsen af medlemmernes holdning til deres mægler blev gennemført i august/september. Det nye medlemstilbud fra Saxo Privatbank blev først introduceret i november.

 

 

 

Dansk Aktionærforening: Køb en "langtidsholdbar" julegave, som skiller sig lidt ud fra mængden: Bestil et gavekort til et medlemskab af Dansk Aktionærforening eller et kursus i InvestorSkolen.

Nyt socialt netværk for investorer

Tilmeld dig herLog ind

 Tilmeld dig Aktionærens Nyhedsbrev

For medlemmer

For ikke-medlemmer

11 gode grunde til at være medlem

Læs om fordelene her

Firmamedlemmer

 

Se alle vores
firmamedlemmer

Læs Aktionæren

Medlemmer modtager investor-magasinet Aktionæren 9 gange om året.

Læs magasinet her.

InvestorOrdbogen er Dansk Aktionærforenings ordbog om aktier, obligationer, investering og meget mere.

 

Søg i InvestorOrdbogen her: