01. marts 2012 kl. 00.00
Bag om kåringen af Årets Børsmægler 2012
Nordnet vandt for fjerde år i træk titlen som årets børsmægler. Årets kåring byder på en række fornyelser. For første gang er undersøgelsen af kundernes tilfredshed suppleret med oplysninger direkte fra bankerne. Læs om undersøgelsen her.
Af Kim Birkkjær Lund
Denne side stammer fra vores gamle hjemmeside og kan derfor se lidt underlig ud, mangle billeder etc. Hvis du støder på noget, som gør det svært at læse indholdet, så skriv gerne til webmaster@shareholders.dk

 
Efter flere års rivalisering mellem Nordnet og Saxo Privatbank (tidligere Saxo Etrade Bank) har Nordnet nu vundet positionen som danskernes ubestridt mest populære børsmægler.
 
Saxo Privatbank har meldt sig ud af kampen og skiftet fokus til topsegmentet inden for private banking. Banken ville derfor helst ikke være med i årets undersøgelse. Til trods for Saxo Privatbanks modvilje mod at deltage, har kunderne kåret banken som bedste mægler i kategorierne "brugervenlighed" og "overblik". Samlet set går Saxo Privatbank dog tilbage til en tredjeplads målt på kundetilfredshed og en samlet femteplads, når undersøgelsens nye objektive kriterier medregnes (læs mere om disse herunder).
 
Ny på andenpladsen er Sydbank, der går frem i tilfredshed hos kunderne i alle kategorier. Tredjepladsen besætter Nordea trods massiv utilfredshed fra kunderne med især driftsstabiliteten på bankens handelsplatform. Placeringen opnår Nordea på grund af udbuddet af børser, hvor kunderne kan handle, og analysedækningen af internationale selskaber.

Årets Børsmægler 2012            
  Nordnet Sydbank Nordea Danske Bank Saxo Privatbank Jyske Bank
Samlet Placering 1 2 3 4 5 6
Placering survey 1 2 6 4 3 5
Besvarelser 223 35 85 104 52 25
Point survey 12,8 11,3 8,0 8,7 11,2 8,4
Point objektive kriterier 1 1 3 2 -1 -2
Samlet point 13,8 12,3 11,0 10,7 10,2 6,4
             
Survey            
Service 1,5 1,2 0,8 0,9 1,1 1,0
Drift stabilitet 1,6 1,4 0,7 1,3 1,5 1,3
Brugervenlighed 1,6 1,2 1,0 1,1 1,7 1,0
Informationer 1,3 1,2 0,6 0,7 0,7 0,6
Muligheder 1,2 1,2 0,9 0,8 1,0 0,6
Rådgivning 0,9 1,0 0,7 0,5 0,7 0,9
Overblik 1,5 1,3 1,3 1,2 1,8 1,1
Udføre handel 1,7 1,5 1,2 1,3 1,4 1,2
Generel tilfredshed 1,5 1,2 0,9 0,8 1,1 0,8
Objektive kriterier            
Omkostninger 2 -1 -1 -2 1 -2
Aktieanalyser -1 0 2 2 -2 0
Adgang til markeder 0 2 2 2 0 0

De nye kriterier
Tre kategorier, der tidligere er blevet afgjort af kunderne, er i år blevet point sat efter oplysninger fra bankerne. Det er "omkostninger", "analyser" og "antal markeder", der i år er blevet vurderet ud fra bankernes egne oplysninger.
 
I kategorien omkostninger har vi bedt bankerne svare på omkostningerne ved to forskellige scenarier. Den fornyelse af undersøgelsen har været en øjenåbner. En forskel på op til 500 procent i omkostninger var en overraskelse af de store.
 

 
Omkostninger: Vi har bedt bankerne oplyse omkostninger ved to forskellige scenarier.
 
Scenarie 1: Årlige handels- og depotomkostninger for en kunde med en investeringsformue på 500.000 kroner med formuen ligeligt fordelt i danske og tyske aktier. Kunden har følgende handler årligt: Danske aktier: 10 handler á 25.000 kroner; Tyske aktier: 10 handler á 25.000 kroner

Årlige omkostninger

Nordnet

Sydbank

Nordea

Danske Bank 

Saxo Privatbank

Jyske Bank

Handelsomkostninger       1.182       1.665       1.790       1.875       1.269       1.875
Valutagebyrer          188          370          370          404          625          336
Depotomkostninger            -         1.125          560       1.184            -         1.058
I alt       1.370       3.160       2.720       3.463       1.894       3.269

Scenarie 2: Årlige handels- og depotomkostninger for en kunde med en investeringsformue på tre mio. kroner med formuen ligeligt fordelt i danske, tyske og amerikanske aktier. Kunden har følgende handler årligt: Danske aktier: 10 handler á 30.000 kroner; Tyske aktier: 10 handler á 30.000 kroner; USA aktier: 10 handler á 30.000 kroner.

Årlige omkostninger

Nordnet

Sydbank

Nordea

Danske Bank 

Saxo Privatbank

Jyske Bank

Handelsomkostninger       1.668       3.450       3.600       4.050       2.220       3.450
Valutagebyrer          450       1.020       1.020       1.085       1.500          828
Depotomkostninger            -         4.375       4.060       4.813            -         6.370
I alt       2.118       8.845       8.680       9.947       3.720      10.648


 
Antal markeder: Vi har bedt bankerne oplyse antal lande, som de giver kunderne mulighed for at handle online i.

 

Nordnet

Sydbank

Nordea

Saxo Privatbank

Danske Bank 

Jyske Bank

On-linehandel: antal lande/børser 7 12 13 8 16

Udvalgte aktier


 
Aktieanalyser: Vi har bedt bankerne oplyse antal markeder og antal selskaber, som kunderne kan modtage analyser af.

Aktieanalyser

Nordnet

Sydbank

Nordea

Saxo Privatbank

Danske Bank

Jyske Bank

Danmark, Norden

 Kun korte anbefalinger 

           40            60

 Kun teknisk analyse 

         200 25
Europa            430       1.000 8
USA            170       1.000 4
Øvrige              90       1.000 2

 

 
De pointgivende spørgsmål
Vi stillede 9 pointgivende spørgsmål efter dette indledende spørgsmål: "Hvilken bank/børsmægler benytter du hyppigst i forbindelse med din handel med børsnoterede aktier og investeringsbeviser?" Herunder de 9 spørgsmål og deres tilhørende forklaringer.
 
1. Service
Hvor tilfreds er du med servicen? Her tænkes på tilmelding, telefonkontakt, e-mailkontakt, håndtering af problemer osv.?
 
2. Driftsstabilitet
Hvor tilfreds er du med driftsstabiliteten på din bank/børsmæglers handelsplatform?
 
3. Brugervenlighed - nemt at bruge
Hvor tilfreds er du med anvendelsen/brugervenligheden af din bank/børsmæglers produkter?
 
4. Informationer
Hvor tilfreds er du med de informationer, din bank/børsmægler leverer via Internettet? Med
informationer menes, ordbøger, markedskommentarer, nyheder, vejledninger, artikler,
analyser hjælpetekster, nyhedsbreve, e-mails osv.
 
5. Omfang af muligheder
Hvor tilfreds er du med omfanget af de muligheder, du tilbydes af
produkter/tjenester/funktionaliteter, der understøtter handel.
 
6. Rådgivning
Hvor tilfreds er du med den rådgivning du får via internettet, en filial, telefonen,
nyhedsbreve eller anden information, der hjælper dig med dine investeringsbeslutninger?
 
7. Overblik depot/portefølje
Hvor tilfreds er du med overblikket af dit depot/portefølje hos din bank/børsmægler?
 
8. Udføre handel
Hvor tilfreds er du med forløbet, når du skal udføre handler?
  
9. Din generelle tilfredshed
 

 
Metode
I alt 652 respondenter blandt Dansk Aktionærforenings medlemmer og nyhedsbrev-modtagere deltog i undersøgelsen, der via internettet kørte over to uger i januar 2012.
 
Respondenter kunne ved hvert spørgsmål svare: Meget tilfreds, tilfreds, hverken tilfreds eller utilfreds, ikke tilfreds, direkte utilfreds, ved ikke. Antallet af svar har vi ganget med henholdsvis 2, 1, 0, -1 og -2, hvorved markante udfald bliver straffet eller belønnet, og giver sig udslag i en pointsum. Endelig findes den relative pointsum ved division med antallet af respondenter, således at sammenligning kan finde sted.
 
For at deltage i kåringen skal mere end 15 respondenter svare.
 

 Tilmeld dig Aktionærens Nyhedsbrev

For medlemmer

For ikke-medlemmer

11 gode grunde til at være medlem

Læs om fordelene her

Firmamedlemmer

 

Se alle vores
firmamedlemmer

Læs Aktionæren

Medlemmer modtager investor-magasinet Aktionæren 9 gange om året.

Læs magasinet her.

InvestorOrdbogen er Dansk Aktionærforenings ordbog om aktier, obligationer, investering og meget mere.

 

Søg i InvestorOrdbogen her: